Kryzys gospodarczy stwarza dużo większe możliwości wzmocnienia pozycji konkurencyjnej firm niż okres prosperity. Z naszych badań wynika, że podczas kryzysu wymianie ulega ok. 30 proc. czołowych firm w branży, a w okresie dobrej koniunktury rotacja wynosi jedynie ok. 15 proc. Co więcej jedynie nieliczne firmy, które straciły pozycję podczas kryzysu potrafią ją później odbudować. Kryzys to zatem najważniejszy okres w życiu firmy, może ją zupełnie zrujnować albo wynieść na wyżyny.

Kryzysy są szczególnie dotkliwe w branży usług finansowych. Ostatnie okresy dekoniunktury na początku obecnej dekady doprowadziły do wymiany połowy liderów w branży ubezpieczeniowej. Bieżący kryzys finansowy już doprowadził do gwałtownych przetasowań w rankingach banków. Do grona 30 największych banków awansowało 6 zupełnie nowych instytucji, a niektórzy liderzy, np. Citibank (nr 2 na świecie) wypadli zupełnie z czołówki.

Grzegorz W. Cimochowski, menedżer w warszawskim biurze BCG