Ministerstwo Gospodarki wraz z największymi firmami branży energetycznej rozpoczęło kampanię informacyjną mającą na celu upowszechnianie wiedzy o korzyściach z oszczędzania energii.
Oszczędność energii i wzrost efektywności energetycznej należą do priorytetowych działań Unii Europejskiej w zakresie polityki energetycznej i walki ze zmianami klimatycznymi.

Czas na oszczędności

Komisja Europejska zakłada, że do 2012 r. w krajach Unii Europejskiej wyeliminowane zostaną tradycyjne, energochłonne żarówki. Brukselscy eksperci szacują, że dla każdego gospodarstwa domowego wymiana żarówek na nowoczesne zapewni roczną oszczędność w wysokości co najmniej 50 euro.
- Szacuje się, że zastąpienie jednej, tradycyjnej żarówki energooszczędną pozwoli zaoszczędzić w ciągu roku ponad 26 zł i ograniczyć emisję CO2 o 62 kg, co oznacza też zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego - ocenia Torbjörn Wahlborg, prezes zarządu Vatenfall Polska.
Z badań Eurobarometru wynika, że w porównaniu do obywateli innych państw UE Polacy rzadziej decydują się na takie zmiany w zakupach sprzętu AGD czy oświetlenia, by w efekcie oszczędzać energię i środowisko. Tylko trzecia część Polaków sięgnęła już po żarówki energooszczędne, podczas gdy średnia dla krajów UE jest wyższa i wynosi blisko 50 proc. Eksperci z Brukseli wskazują Polskę jako kraj, który ma szczególnie dużo do zrobienia w zakresie oszczędzania energii.
Polskie Ministerstwo Gospodarki wspólnie ze spółkami sektora energetycznego (Energa, Tauron, Enea, RWE Polska, Vattenfall Poland i Polska Grupa Energetyczna) zainicjowało kampanię informacyjno-promocyjną pn. Efektywność energetyczna. Czas na oszczędzanie energii. W jej ramach 1 mln odbiorców energii otrzyma broszury informujące o zasadach racjonalnego korzystania z energii oraz zachęcające do oszczędzania. W ramach tej kampanii resort gospodarki rozdzieli też ponad 50 tysięcy energooszczędnych żarówek. Ma to być zachęta do efektywnego użytkowania energii, ale też nagroda dla tych, którzy okażą dowody osiągniętych już oszczędności.

Firmy już oszczędzają

Przedstawiciele koncernów energetycznych podkreślają, że wspólne z ministerstwem działanie na rzecz oszczędzania energii i jej racjonalnego wykorzystania jest zbieżne ze strategicznymi założeniami ich firm.
Tauron Polska Energia zamierza jeszcze w tym półroczu oddać do użytku wysokosprawny blok energetyczny w Łagiszy.
- Jego sprawność wyniesie 47-48 proc., to aż o 10 proc. lepiej niż w przypadku starszych bloków - zapowiada Dariusz Lubera, prezes zarządu Taurona.
Nad poprawą efektywności już funkcjonujących bloków i modernizacją sieci przesyłowych pracuje także Polska Grupa Energetyczna.
- Równie ważne są działania zmierzające do ograniczania emisji CO2 oraz inwestycje w ekologicznie czyste technologie uzyskiwania energii z węgla - podkreśla Tomasz Zadroga, prezes zarządu PGE.
Nie czekając na wejście w życie ustawy o efektywności energetycznej, Enea już prowadzi działania mające na celu oszczędzanie energii i sprzedaż produktów energooszczędnych.
- W naszej działalności już wykorzystujemy system białych certyfikatów, który służy nam do wspierania efektywności energetycznej u naszych odbiorców i klientów - mówi Paweł Mortas, prezes Enei.



Edukowanie odbiorców

Filip Thon, prezes RWE Polska, podkreśla, że dyskusja nad najlepszymi sposobami oszczędzania energii toczy w większości europejskich spółek energetycznych od wielu już lat. Jej efektem są działania informacyjne i promocyjne, które przyczyniają się do podnoszenia w społeczeństwie wiedzy na ten temat i kształtowania nawyku oszczędzania energii w domu i w miejscu pracy.
- Jesienią 2007 r. RWE Polska zapoczątkował działania informacyjne w Polsce. Ich celem jest, podobnie jak przedtem w krajach zachodnich, rozszerzanie świadomości i edukacja wszystkich odbiorców energii, a w konsekwencji promowanie jej racjonalne użytkowania - mówi Filip Thon.
UNIJNY KALENDARZ EKOLOGICZNEGO OŚWIETLENIA
• 1 września 2009 r. - wycofanie z obrotu żarówek 100 W,
• 1 września 2010 r. - wycofanie z obrotu żarówek 75 W,
• 2011 r. - eliminacja z handlu żarówek 60 W,
• 2012 r. - eliminacja ze sprzedaży żarówek 25 W i 40 W,
• 2016 r. - wycofanie z obrotu halogenów klasy C.
OPINIA
Ireneusz Kulka
wiceprezes zarządu Energa
Pod koniec ubiegłego roku zaoferowaliśmy małym i średnim przedsiębiorstwom, zainteresowanym możliwością prognozowania swoich wydatków w dłuższym okresie, specjalny program. Gwarantował on zakup energii za stałą cenę, niezależną od wahań cen rynkowych, przez cztery lata, tj. do końca 2012 r. Była to propozycja adresowana szczególnie do tych, którzy obawiają się prognozowanych podwyżek cen energii elektrycznej.
Założyliśmy wzięcie na siebie ryzyka wynikającego z możliwego wzrostu cen, a odbiorcom, którzy skorzystali z tej propozycji, daliśmy gwarancję stałych cen przez cały okres czterech lat. Podejście to kontynuujemy poprzez wprowadzanie oferty z wydłużonym terminem płatności, co pozwoli naszym klientom na swobodniejsze dysponowanie własnymi środkami w zależności od aktualnej sytuacji rynkowej i potrzeb firmy.