Prawie jak teleport

Dwa lata temu firma Cisco zaprezentowała światu TelePresence Meeting - nowoczesny system wideokonferencyjny, który pozwala na prowadzenie wieloosobowych video konferencji w jakości High Definition.

System działa podobnie, jak normalne systemy do wideokonferencji. Obraz i dźwięk są kompresowane, a następnie transmitowane po sieci IP. Jednak w odróżnieniu od zwykłych systemów wideokonferencyjnych, TelePresence to cały pokój konferencyjny. Poza serwerem firma dostarcza także moduł z trzema specjalnymi kamerami HD, trzy sześćdziesięciocalowe monitory plazmowe Full HD, mikrofony konferencyjne odporne na zakłócenia, głośniki, owalny jasnobrązowy stół konferencyjny oraz wygodne fotele z czarnej skóry.

Największym atutem systemu TelePresence jest możliwość stworzenia rzeczywistego wrażenia osobistej rozmowy między uczestnikami konferencji, którzy fizycznie znajdują się w różnych lokalizacjach. W ten sposób przekazywana jest mowa ciała, która jest niezwykle istotnym nośnikiem informacji. Amerykań-ski psycholog Ray Birdwhistell dowiódł, że podczas rozmowy tylko 35 procent informacji pochodzi ze słów. Aż 65 procent informacji to ekspresja niewerbalna.

OPINIA

CZAS NA VOIP

Jan Wyrwiński, Prezes Zarządu FreecoNet SA

Jest wiele korzyści, jakie firma może uzyskać zamieniając tradycyjnego operatora telekomunikacyjnego na usługodawcę telefonii internetowej. Przede wszystkim są to znaczne oszczędności wynikające z symbolicz-nego abonamentu i niskich opłat za ruch telefoniczny. Dzwoniąc za pomocą telefonii internetowej, wszyst-kie połączenia w ramach danego operatora są zawsze bezpłatne. To oznacza darmowe rozmowy nie tylko wewnątrz firmy i pomiędzy jej oddziałami, ale też np. z partnerami biznesowymi, którzy korzystają z tele-fonii VoIP. Ciekawie przedstawiają się również stawki połączeń zagranicznych – do wielu państw można dzwonić płacąc nawet kilka groszy za minutę rozmowy.

To jednak nie tańsze rozmowy są najważniejszym argumentem przechodzenia wielu firm na usługi VoIP, ale mocno rozbudowana oferta usług dodanych, jakiej nie może zaoferować żaden operator tradycyjny. Oprócz podstawowych usług takich, jak transfer, przekierowanie połączeń przychodzących czy poczta gło-sowa, do dyspozycji firm jest pełen pakiet niezbędnych rozwiązań, jak np. Wirtualny Fax. Nie jest już potrzebne tradycyjne urządzenie faksowe, aby wysyłać i odbierać faksy. Dzięki telefonii internetowej, wszystkie przychodzące faksy trafiają na skrzynkę E-mail, można je łatwo przeglądać i archiwizować i mamy też pewność, że nie trafią do rąk osób postronnych. Wysyłka faksów jest też bardzo prosta – za pomocą maila czy też opcji drukowania w dokumentach tekstowych. Ciekawym rozwiązaniem jest też usługa integrująca telefonię VoIP ze stronami WWW. Tym sposobem firma może stworzyć użyteczną funkcję na swojej witrynie – szybkiego inicjowania połączeń np. z działem obsługi klienta.

Telefonia VoIP daje również dostęp do zaawansowanych usług telefonicznych, jak np. Call Center czy IVR (system automatycznych powitań i przekierowań połączeń) bez inwestycji – w wersji hostowanej. Jest to bardzo dobra oferta dla tych firm, które chcą zadbać o jak najlepszą obsługę klienta przez tele-fon, a jednocześnie nie stać ich na jednorazowy wydatek rzędu kilku czy kilkunastu tysięcy złotych na potrzebny sprzęt. Dzięki systemowi IVR, firma może posiadać m.in. system automatycznego powitania osoby dzwoniącej i przekierowań połączeń. Natomiast usługa Call Center pozwala na stworzenie działu telefonicznej obsługi klienta. Warto zaznaczyć, że oba te rozwiązania można łatwo skonfigurować w pa-nelu użytkownika dostępnym przez stronę WWW.