Szybka i efektywna praca, niższe koszty, większy zysk - to hasła, które stara się realizować niemal każdy właściciel firmy. Efektywność pracowników w dużej mierze zależy od funkcjonalności urządzeń, z których w tej pracy muszą korzystać.

Szybkość pracy drukarki współdzielonej przez kilka osób bezpośrednio wpływa na czas, jaki tracą ocze-kując na wydruk. Inteligentna centralka telefoniczna sama połączy dzwoniącego bezpośrednio z właści-wą osobą, dzięki czemu inni pracownicy nie będą musieli tracić czasu na przełączanie rozmowy. Firmowy serwer jest doskonałym sposobem na szybką wymianę plików między wszystkimi użytkownikami. Nie trzeba już fizycznie przenosić plików krążąc z pendrivem po całym biurze. Dzięki wideokonferencji pracownicy nie będą musieli tracić czasu i firmowych pieniędzy na służbowe podróże.

Taniej i lepiej

Telefon to podstawowe narzędzie komunikacji dla każdej firmy. W nowoczesnym biurze nie wystarczy już jednak sekretarka i prosta centralka. Tradycyjna centralka telefoniczna to dość drogie i jednocześnie ułomne urządzenie. Chęć skorzystania z dodatkowych funkcji zazwyczaj pociąga za sobą konieczność modernizacji i dokupywania kolejnych kosztownych modułów o wizycie serwisanta nie wspominając. Zamiast tradycyjnej infrastruktury telefonicznej lepiej zastosować telefonię IP. Daje ona również znacz-nie szersze możliwości oraz pozwala znacząco obniżyć koszty połączeń telefoniczny. W tym rozwiązaniu zarówno centralka, jak i telefony są zwykłymi urządzeniami sieciowymi, które mogą pracować w istniejącej biurowej wewnętrznej sieci LAN. Centralka VoIP w rzeczywistości jest serwerem z zainstalowanym specjalnym oprogramowaniem realizującym funkcję centralki telefonii IP.

Jednym z najpopularniejszych rozwiązań w tym temacie jest opensourceowy projekt Asterisk, z którego korzystają dziesiątki tysięcy użytkowników na całym świecie. Do Asteriska powstało całe mnóstwo plu-ginów i rozszerzeń, które dodają wszelkiego rodzaju funkcjonalności. Jest to jednak system, którego konfiguracja wymaga wiedzy teleinformatycznej.

Na szczęście na bazie projektu Asterisk powstał trixbox, czyli oprogramowanie stworzone z myślą o użytkownikach końcowych. trixbox dostępny jest w dwóch wersjach - CE oraz Pro. Pierwsza z nich jest całkowicie bezpłatna i można ją zainstalować na własnym serwerze. Druga jest płatna częściowo i nie jest w pełni autonomiczna. Do poprawnej pracy musi komunikować się z serwerem producenta. Dla osób, które wolą kupić gotowe urządzenie powstał trixbox Appliance - gotowy serwer z zainstalowanym trixboxem CE lub Pro.

Jeśli nie chcemy kupować sprzętu, ani instalować oprogramowania możemy skorzystać z najtańszego i najprostszego rozwiązania - centralki wirtualnej. W Polsce tego typu usługi oferuje między innymi firma FreecoNet. Jej portfolio jest na prawdę imponujące. Z usług FreecoNet korzysta obecnie sieć sklepów obuwniczych Gino Rossi.
Nawet mała firma może zacząć korzystać z usług i stawek zarezerwowanych do tej pory tylko dla du-żych korporacji. Klient FreecoNet może stworzyć swój własny IVR czyli system, który powita osobę dzwoniącą i pozwoli jej dokonać wyboru odpowiadającej opcji z klawiatury telefonu. Komunikaty dźwię-kowe można nagrać z profesjonalnym lektorem lub samodzielnie wgrać je do systemu. Alternatywnie dostępny jest wirtualny lektor. Wszystkie połączenia w ramach sieci są bezpłatne, to duża oszczędność szczególnie dla firm mających swoje oddziały w kilku różnych lokalizacjach. Przejście do FreecoNet nie wymaga od firmy zmiany dotychczasowych numerów - można je łatwo przenieść. Istnieje możliwość stworzenia swojej własnej własnej infolinii 0800, a nawet całego Call Center. Wirtualny Fax pozwala ko-rzystać z pełnej funkcjonalności faksu, bez konieczności jego fizycznego posiadania. Przychodzące do-kumenty przychodzą E-mailem w formie załączników. Wysyłanie faksu jest możliwe w analogiczny sposób poprzez wysłanie wiadomości E-mail na specjalny adres zawierający numer odbiorcy. Można też skorzystać z wirtualnej drukarki lub posłużyć się przeglądarką WWW. Nie trzeba dodawać, że wszystkie faktury i billingi połączeń dostępne są online. Do korzystania z FreecoNet potrzebny jest dostęp do in-ternetu oraz telefony IP. Ewentualnie można wykorzystać tradycyjne aparaty stosując bramki VoIP.

PRZYDATNE ADRESY

• trixbox - www.trixbox.org/
• Fonality PBXtra - pbxtra.fonality.com/
• FreecoNet - fcn.pl
• TelePresence - www.cisco.com/telepresence

Jeden dla wszystkich

Niezwykle przydatnym urządzeniem w nowoczesnym biurze jest z pewnością urządzenie wePresent WPS820. Umożliwia ono bezprzewodową transmisję obrazu i dźwięku do projektora lub telewizora na-wet z czterech urządzeń równocześnie. Koniec z przełączaniem kabli i konfigurowaniem komputerów. Osoby biorące udział w konferencji lub firmowej naradzie mogą w tym samym czasie wyświetlać obraz na jednym ekranie, który jest wówczas dzielony na cztery części. Wystarczy zalogować się do sieci i uruchomić specjalną aplikację na komputerze, laptopie lub PDA wyposażonym w kartę Wi-Fi. Do wePre-sent może być jednocześnie zalogowanych aż 32 użytkowników, których do transmisji dopuszcza osoba prowadząca prezentację. Co ciekawe urządzenie współpracuje nie tylko z systemami z rodziny Microsoft Windows, ale także z systemem MacOS X.