Skala awarii w GTS Energis była duża, o czym świadczy komunikat umieszczony na infolinii GTS Energis: z powodu wewnętrznych problemów systemowych z usługami telefonii internetowej czas oczekiwania na zgłoszenie się konsultanta bardzo się wydłużył. W informacji przesłanej do GP operator twierdzi, że kłopoty mieli klienci kilku jego partnerów, a w zdecydowanie mniejszym stopniu klienci obsługiwani bezpośrednio przez GTS Energis.

Według operatorów-klientów GTS Energis problem powstał, gdy Energis przestał korzystać z platformy VoIP poznańskiej firmy Inotel (na rynku detalicznym świadczy usługę IPfon) i przeniósł usługi telefonii internetowej na własną platformę.

- Awaria zaczęła się 10 stycznia. Co prawda już można dzwonić, ale nadal nie działają usługi dodatkowe, np. przenoszenie połączeń - opowiada jeden operatorów telekomunikacyjnych sprzedających usługi GTS Energis swoim klientom.

Z naszych informacji wynika, że w czwartek część operatorów miała kłopoty, gdy ich klienci używali innych bramek VoIP niż produkowane przez firmę Linksys. Niektórzy, aby nie tracić klientów, wymieniali im bramki na te działające z nowym oprogramowaniem GTS Energis.

- Między 10 a 19 stycznia wszystkie najistotniejsze problemy po stronie GTS Energis zostały rozwiązane. Dziś niedogodności są zgłaszane sporadycznie i wynikają z niedostosowania się do naszych zaleceń albo z tego, że parametry infrastruktury informatycznej klientów nie spełniają określonych wymagań - mówi Elżbieta Pazgan-Smoter odpowiadająca w GTS Energis za kontakty z mediami.

Z informacji GP wynika, że GTS Energis dopiero 16 i 17 stycznia przesłał klientom nowe ustawienia sprzętu.

- Informacje są takie, że to może być jeszcze kilka dni. A wtedy dostanę od klientów wypowiedzenia. Jak dostanę wypowiedzenia, zażądam rekompensat - pisał 14 stycznia przedstawiciel jednego z operatorów na branżowej internetowej grupie pl.internet.polip.

Kilkunastogodzinną awarię ogólnopolskiej sieci miał też w poniedziałek i wtorek Crowley Data Poland. I tu skutki odczuli inni operatorzy kupujący hurtowo usługi w CDP.