Przy prognozie wzrostu gospodarczego w 2009 r. na poziomie 2 proc., jak szacuje Komisja Europejska, Polska ma relatywnie bardzo dobrą pozycję w Europie - uważa Pawlak.

Wicepremier zaznaczył, że według prognoz KE są kraje, "które kiedyś były dla nas symbolem rozwoju i atrakcyjności, a teraz są w sytuacji nie do pozazdroszczenia - dla niektórych z nich spadek już w 2008 r. jest na poziomie 5-6 proc. PKB".

Apelował, by media nie budowały pesymizmu, bo może to dopiero doprowadzić do trudności w gospodarce. Zapowiedział, że w tej sprawie chce spotkać się z wydawcami mediów.

"Będę też chciał porozmawiać z wydawcami prasy i właścicielami mediów elektronicznych, żeby porozmawiać o budowaniu takiego pozytywnego klimatu, także w mediach, żebyśmy potrafili widzieć to w kontekście regionalnym. Bo jeżeli gospodarka będzie się rozwijała, to będą ogłoszenia, będzie też biznes medialny rozwijał się. Jeżeli dojdzie do sytuacji takiej, że sami sobie nagrabimy tak negatywnych emocji, to pierwsze co jest oszczędzane to cięcia na reklamy i myślę, że z różnych względów warto budować taki obraz, że Polska jest takim krajem, który relatywnie jest krajem najlepszym w regionie i w Europie" - powiedział wicepremier.

Budżet na 2009 rok zakłada wzrost PKB na poziomie 3,7 proc.

Pytany przez dziennikarzy o ewentualną korektę budżetu na 2009 rok powiedział, że nie ma potrzeby jego nowelizowania. "Na ten moment nie ma problemu, jeśli chodzi o funkcjonowanie budżetu. Pierwsze półrocze nie wymaga żadnych zmian w budżecie" - powiedział wicepremier.

"Przy sprawnym zarządzaniu budżetem i rozsądnym bilansowaniu na bieżąco wydatków z przychodami, można bez żadnego problemu w tej chwili go realizować" - podkreślił.

Budżet na 2009 rok zakłada wzrost PKB na poziomie 3,7 proc. Deficyt ma wynieść prawie 18,2 mld zł.

Pawlak poinformował, że jego resort w ramach działań rządu dla stabilności i rozwoju chce prowadzić do zwiększenia popytu konsumentów, m.in. przez usprawnienie leasingu konsumenckiego, i popytu na inwestycje przez przyspieszenie finansowania ze środków unijnych, poprawę finansowania sektora małych i średnich przedsiębiorstw, wsparcie branżowych projektów promocyjnych, certyfikacji naszych wyrobów za granicą.

W ramach tych działań resort chce też wspierać eksporterów przez stworzenie kompleksowego systemu promocji polskiej gospodarki i znosić ograniczenia dla inwestorów, m.in w ramach specjalnych stref ekonomicznych, wzrost wykorzystania energii odnawialnej, zmiany w podatku akcyzowym na energię.