Wbrew pierwotnym deklaracjom resortu finansów obowiązek banderolowania produktów winiarskich zniknie. Przynajmniej na jakiś czas. Poinformowała o tym podczas konferencji zorganizowanej przez Warsaw Enterprise Institute wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz. Uciążliwy dla producentów wymóg zostanie zniesiony na próbę. Jeśli okaże się, że nie zwiększy szarej strefy, będzie przedłużany lub korzystna dla przedsiębiorców zmiana zostanie wprowadzona na stałe.
Obowiązek banderolowania wina wynika z art. 120 i następnych ustawy o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 43 ze zm.). Przedsiębiorcy wskazują jednak, że jest uciążliwy, kosztowny i niczemu nie służy. A kontrole fiskalne można przeprowadzać prościej.
Dla niedużego producenta zniesienie obowiązku banderolowania oznacza oszczędność rzędu 100 tys. zł rocznie.
Jeszcze w lipcu Ministerstwo Finansów przekonywało, że znak akcyzy jest formą gwarancji dla konsumentów, że nabywają legalny produkt (pisaliśmy o tym: „Bezpieczeństwo ważniejsze od wygody”, DGP nr 132/2017).
Etap legislacyjny
Uzgodnienia wewnątrzresortowe