Wybierając operatora, warto sprawdzić, jakie kanały i usługi odróżniają go od konkurencji. Platformy satelitarne oferują najwięcej programów, ale kablówki dodają internet i telefonię. Najszerszą ofertę dla dorosłych mają kablówki, dla dzieci oferta operatorów jest porównywalna.
Gdyby próbować wybrać ofertę płatnej telewizji dla stereotypowego mężczyzny - oczekującego od telewizji sportu, filmów i kanałów erotycznych - platformy cyfrowe spełniają te oczekiwania częściowo. Co prawda ich oferta sportowa i filmowa jest bogata, ale wypada blado pod względem liczby kanałów dla dorosłych. Cyfrowy Polsat ma do zaproponowania jeden kanał o takim charakterze, a platforma n, choć oferuje kilka takich filmów w miesiącu, to pozwala je oglądać w dodatkowej, płatnej ofercie VoD - wideo na żądanie.
Zdecydowanie lepiej gusty mężczyzn zaspokajają najwięksi operatorzy kablowi - kanałów filmowych i sportowych też mają pod dostatkiem, a przy tym oferują więcej w pakietach dla dorosłych.
Z kolei wybierając ofertę dla klasycznej kobiety zainteresowanej programami o modzie, ślubach, kuchni, gwiazdach, malowaniu paznokci, również wygrywa oferta kablowa. Większość kablówek oferuje po 18-19 takich kanałów, podczas gdy najlepsza oferta platform to 16 pozycji.

Oferta na wyłączność

Platformy satelitarne oferują dziś ponad 100 kanałów, w tym od kilku do kilkunastu w wysokiej rozdzielczości HD. Plus setki niekodowanych, nadawanych bezpłatnie kanałów FTA z całego świata (FTA - skrót od free-to-air).
Ich oferty programowe różnią się tak naprawdę kilkoma kanałami, które każda z platform ma na wyłączność, i bogactwem oferty usług dodatkowych, takich jak wideo na żądanie czy możliwości cyfrowych dekoderów.
Różnice programowe najbardziej widać w propozycjach filmowych i sportowych, które są głównym wabikiem na klientów. Cyfra+ ma więc na wyłączność programy ze stajni Canal+, kanały sportowe Polsatu Sport zobaczyć można tylko w Cyfrowym Polsacie, a w platformie n dostępny jest tylko kanał nSport czy kanał filmowy MGM HD.
W ciągu dwóch ostatnich lat platformy dokładały jeszcze do swojej oferty cyfrowe usługi: wideo na żądanie pozwalającą na wypożyczanie filmów czy cyfrową nagrywarkę pozwalającą na zatrzymywanie i zapisywanie programu. W najbardziej rozbudowanej ofercie VoD platformy n do wyboru są aż trzy oferty wideo na żądanie.
W wyborze rodzaju płatnej telewizji - kablowej czy satelitarnej - liczy się nie tylko oferta programowa. Czynnikiem, który ma znaczenie zasadnicze, jest miejsce zamieszkania. Operatorzy kablowi, którzy dawno temu podzielili rynek pod względem lokalizacji, w zasadzie nie wchodzą sobie w drogę. Niewiele jest więc lokalizacji, w których można wybierać w ofercie dwóch firm. Platformy konkurują zdecydowanie ostrzej o klienta, ale możliwość skorzystania z ich oferty też jest ograniczona.
Na przykład w miejscach, gdzie zabudowa jest gęsta lub administracja budynku czy wspólnota nie chce zgodzić się na montaż talerza do odbioru sygnału satelitarnego (takie przypadki się zdarzają, zwłaszcza gdy budynek jest już po termomodernizacji), często pozostaje wybór operatora kablowego - jeśli w ogóle jest.



Dodatkowe usługi

Liczba kanałów w kablówkach, dzięki wprowadzeniu przez nie cyfrowego nadawania, jest już bardzo zbliżona ilościowo do oferty platform, wyłączając kanały FTA, których kablówki nie mają. Operatorzy kablowi zdecydowanie wygrywają natomiast z platformami walkę o takiego klienta, który oprócz telewizji chce mieć też dostęp do telefonii, a przede wszystkim - szerokopasmowego internetu. Platformy są w stanie zaoferować tylko dostęp do telewizji.
Wyjątkiem jest Cyfrowy Polsat, który uruchomił ofertę komórkową. Klient platformy musi więc szukać dostępu do internetu u innego operatora - na przykład Telekomunikacji Polskiej.

Cena zawiera bonusy

Biorąc pod uwagę pełny pakiet programowy, klient platformy satelitarnej będzie płacił miesięcznie od 160 do około 180 zł (ceny nie uwzględniają aktualnych promocji). Tymczasem w ofercie operatorów kablowych za mniej więcej tyle samo można dostać już dostęp do oferty kanałów, powiększonych o telewizję cyfrową, kilkaset minut darmowych minut miesięcznie w ofercie telefonicznej i szerokopasmowy internet.
Platformy walczą głównie o tych, którzy wciąż oglądają telewizję naziemną, czyli mają dostęp do maksymalnie siedmiu kanałów. To dla nich szykowane są tańsze pakiety. Żeby natomiast zapobiec ucieczce do konkurencji obecnych klientów, stale rozwijają swoją ofertę o nowe kanały, w tym HD, oraz cyfrowe usługi (wideo na żądanie, cyfrowa nagrywarka).
O tych, którzy jeszcze nie mają płatnej telewizji, zabiegają też operatorzy kablówek, kusząc ich dodatkowo telefonem i internetem. Dzięki telewizji cyfrowej starają się natomiast nakłonić stałych klientów, by płacili więcej i nie myśleli o zmianie operatora na platformę satelitarną.
ZANIM PODPISZESZ UMOWĘ, SPRAWDŹ
• Czy operator określa warunki reklamacji oraz czy nie zapewnił sobie możliwości dowolnego dokonywania zmian programowych - w takim przypadku klient musi mieć prawo odstąpienia od umowy.
• Jakie konsekwencje poniesiesz na skutek nieterminowych płatności - operator powinien wezwać do zapłaty i naliczyć odsetki, nie może natychmiast wyłączyć sygnału.
• Czy w umowie nie ma niedozwolonych klauzul. Należą do nich zapisy, w których operator: zastrzega sobie prawo do jednostronnej zmiany opłaty abonamentowej bądź programów w pakietach. Nakładają na operatorów obowiązek obniżenia abonamentu dopiero gdy brak sygnału jest dłuższy niż odpowiednio dwa, trzy, siedem dni. Wyłączają jego odpowiedzialność za zakłócenia sygnału wynikające z przyczyn niezależnych. W takich sytuacji należy domagać się zmiany lub usunięcia zapisów.
• Jeśli umowa zawiera takie postanowienia bądź ma ją umowa, którą już zawarliśmy, to możemy to zgłosić prezesowi UOKiK. Ten uzna, że stosując postanowienia, które zostały wpisane do rejestru niedozwolonych praktyk, przedsiębiorca narusza zbiorowe interesy konsumentów i nałoży na niego karę pieniężną (do 10 proc. rocznego przychodu).
JAK ZERWAĆ UMOWĘ Z OPERATOREM KABLÓWKI
Można zerwać umowę z operatorem telewizji kablowej, jednak tylko w ograniczonych przypadkach. Na pewno konsument ma prawo rozwiązania umowy w momencie, w którym operator zmienia jej warunki. Zawsze w takiej sytuacji operatorzy mają obowiązek poinformować pisemnie o tych zmianach, ale zdarza się, że tego nie robią. Warto więc śledzić rachunki i wysokość opłat i sprawdzić, czy bez naszej wiedzy coś się nie zmieniło. W innych przypadkach możliwość rozwiązania umowy zależy od zapisów regulaminu. Abonent musi też mieć zagwarantowane prawo do reklamacji.
SŁOWNIK POJĘĆ TELEWIZJI CYFROWEJ
VoD - video on demand, czyli wideo na żądanie, to biblioteka filmów i programów, które można zamówić i obejrzeć w dowolnym czasie.
PVR (DVR) personal video recorder albo digital video recorder - usługa dostępna w przypadku droższych dekoderów z twardym dyskiem, na który można nagrywać programy i filmy i odtwarzać je w dowolnym czasie, przewijając reklamy. Usługa pozwala zaprogramować dekoder tak, aby nagrał programy w przyszłości.
FTA czyli free-to-air - kilkaset kanałów w różnych językach, najczęściej stacji publicznych, informacyjnych, pogodowych i telezakupowych, dostępnych za darmo u każdego z operatorów z dwóch satelit Hot Bird i Astra.
HDTV - high definition television, czyli telewizja wysokiej rozdzielczości o standardzie nadawania sygnału zapewniającego wyraźniejszy obraz. Jego jakość jest nawet pięć razy bardziej szczegółowa, kolory bardziej realistyczne, większa liczba detali sprawia, że obraz na dużych ekranach jest bardziej naturalny. Producenci sprzętu audio-wideo wprowadzili oznaczenie przy telewizorach HD Ready, które określa zgodność danego sprzętu ze standardem HDTV. Nie zawsze jednak gwarantuje on pełną rozdzielczość możliwą w HD, która w pełni wynosi 1920×1080 standardu 1080i/p.