Niestety nie. Artykuł 25 ust. 4 ustawy o odpadach, który przewiduje, że czas magazynowania odpadów nie może przekroczyć trzech lat, nie miał w tej sprawie zastosowania. Dotyczy bowiem gospodarki odpadami prowadzonej na terenie kraju.
W zakresie gospodarowania odpadami przywiezionymi z zagranicy wiążący jest art. 16 lit. e rozporządzenia nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przemieszczania odpadów. Określa on, że okres magazynowania odpadów do czasu ich unieszkodliwienia może trwać maksymalnie rok. Naruszenie tego wymogu z kolei stanowi przesłankę do nałożenia kary pieniężnej wynikającej z ustawy o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (dalej: u.m.p.o.).
W orzecznictwie podkreśla się, że kara pieniężna wymierzana na podstawie art. 33 ust. 1 pkt 5 u.m.p.o. jest niezależna od stopnia zawinienia. Przepis ten wprost wskazuje na jej nieuchronność. Nie ma zatem znaczenia, czy do naruszenia obowiązków doszło umyślnie, czy też nieumyślnie. Przepis posługuje się bowiem frazą: „choćby nieumyślnie odbiorca odpadów nie wypełnił stosownych obowiązków”.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 14 lipca 2016 r. (sygn. akt II OSK 2728/14) stwierdził, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na unieszkodliwianiu odpadów powinien liczyć się z tym, że jest ona związana z określonymi obowiązkami. Brak ich dochowania wiąże się z nieuchronną karą. Przedsiębiorca powinien zatem uwzględniać ryzyko związane z prowadzeniem takiej działalności. Oznacza to, że jeśli wziął na siebie odpowiedzialność za unieszkodliwienie odpadów, powinien realnie kalkulować, czy będzie w stanie sprostać prawnym obowiązkom, tak aby nie narazić się na karę i jej potencjalne skutki. Taka sankcja może bowiem w konsekwencji prowadzić do problemów finansowych, jednak podmiot gospodarczy prowadzący w sposób nienależyty działalność (niewłaściwe zarządzanie) musi je uwzględniać. NSA podkreślił, że w zasadzie przepisy dotyczące odpadów – z powodu ich restrykcyjności – powinny stanowić dla przedsiębiorcy impuls dla wykonywania swojej działalności w sposób, który nie będzie wiązał się z negatywnymi skutkami związanymi z poniesieniem ciężaru wymierzonej kary lub kilku kar.
Podstawa prawna
Art. 25 ust. 4 ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1987 ze zm.).
Art. 16 lit. e rozporządzenia nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.Urz. UE z 2006 r. L 190, s. 1 ze zm.).
Art. 33 ust. 1 pkt 5 ustawy z 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1048 ze zm.).