Blisko 1,5 tys. skarg zostało złożonych przez pasażerów w 2008 r. do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). Dotyczyły one głównie odwołania oraz opóźnienia lotów. Urząd poinformował, że nałożył 107 kar na przewoźników.

"Zdaniem Urzędu Lotnictwa Cywilnego wzrost liczby napływających (...) skarg, spowodowany jest głównie stale rozwijającym się rynkiem usług przewozów lotniczych na terytorium naszego kraju, a także znacznym wzrostem świadomości prawnej pasażerów" - poinformował w czwartek ULC w komunikacie.

816 skarg dotyczyło odwołania lotów, 142 ich opóźnień, 78 osób złożyło skargi na odmowę przyjęcia na pokład.

W ULC działa Komisja Ochrony Praw Pasażerów, do której można zgłaszać skargi

W ULC działa Komisja Ochrony Praw Pasażerów, do której można zgłaszać skargi. Zajmuje się ona rozpatrywaniem indywidualnych zgłoszeń pasażerów na przewoźników lotniczych naruszających ich prawa.

ULC przypomina, że przewoźnicy mają obowiązek zapewnienia pasażerom posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, umożliwienia bez opłat dwóch rozmów telefonicznych oraz dokonania przesyłek mailowych lub faksowych, a także - jeżeli zachodzi potrzeba - noclegu i transportu do i z miejsca zakwaterowania. Pasażer ma także prawo do rezygnacji z lotu i otrzymania należności za niewykorzystany bilet.

Ponadto, w przypadku odwołania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład, pasażerom przysługuje prawo do lotu alternatywnego oraz odszkodowania, zgodnie z określonymi przepisami.

ULC może nałożyć na przewoźników kary pieniężne za naruszenie praw pasażerów

ULC może nałożyć na przewoźników kary pieniężne za naruszenie praw pasażerów, np. za brak opieki, niewypłacanie odszkodowań, brak informacji o przysługujących prawach. Kary mogą wynosić od 200 do ok. 5 tys zł.

W 2008 r. Urząd nałożył 107 kar. Przewoźnicy w większości przypadków zostali ukarani za niewypłacanie odszkodowań, niedokonanie zwrotu za niewykorzystany bilet, brak opieki, zwłaszcza nad matkami podróżującymi z dziećmi.