Dokładne sprawdzenie towaru, wzięcie paragonu, zapoznanie się z możliwością zwrotu zakupów - to niektóre z siedmiu zasad, którymi - zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - powinien kierować się kupujący w trakcie wyprzedaży.

UOKiK przypomina, że w czasie sezonowych wyprzedaży należy pamiętać, że zanim zdecydujemy się na skorzystanie z oferty promocyjnej, należy sprawdzić, czy rzeczywiście jest ona najkorzystniejsza. Może się bowiem okazać, że ten sam towar w innym sklepie kosztuje mniej.

"W szale zakupów nie zapominajmy o paragonach, które powinniśmy otrzymać niezależnie od tego, gdzie i na jakich warunkach nabyliśmy towar. Pomogą nam w dochodzeniu praw w przypadku zakupu wadliwej rzeczy" - poinformował Urząd w komunikacie.

Zawsze przysługuje prawo do reklamacji produktu wadliwego

UOKiK radzi, aby nie zapominać o tym, że zawsze przysługuje prawo do reklamacji produktu wadliwego. "Fakt, że kupiliśmy coś na wyprzedaży, nie ma tu znaczenia. Reklamację składamy u sprzedawcy - najlepiej na piśmie".

Jeśli kupiony na wyprzedaży produkt nie ma wad, a po namyśle stwierdzamy, że nam się nie podoba, "to tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie go z powrotem i zwróci nam pieniądze". Należy pamiętać, by sprzedawca deklarujący taką wolę zaznaczył na paragonie, w jakim terminie przysługuje nam zwrot.

Jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy jej reklamować u sprzedawcy; wszystkie inne wady - tak.

Warto sprawdzić terminy wielkich obniżek za granicą

Ponadto wybierając się za granicę, warto sprawdzić terminy wielkich obniżek. Np. w Grecji daty wyprzedaży ustala co roku ministerstwo, natomiast w Wielkiej Brytanii, podobnie jak w Polsce, odbywają się one w dowolnych terminach.

Jak informuje UOKIK, pomoc w dochodzeniu swoich praw można uzyskać bezpłatnie od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Pełna lista rzeczników wraz z ich danymi adresowymi jest dostępna na stronie internetowej Urzędu. W przypadku zakupów za granicą pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie (www.konsument.gov.pl).