Nadanie paczki z Warszawy do Londynu kosztuje 340-800 zł, a do Nowego Jorku - nawet 900 zł. Za dostarczenie do Polski e-zakupów zrobionych np. w Wielkiej Brytanii lub USA zapłacimy mniej.
Pod koniec listopada i w grudniu liczba zleceń w firmach kurierskich znacząco rośnie. Oprócz większej liczby zleceń firmowych wiele osób robi zakupy przez internet i wysyła paczki świąteczne za pośrednictwem kurierów. Sprawdziliśmy, ile kosztuje wysłanie paczki w Polsce, a także za granicę.
Sprawdź e-sklepy za granicą
O wyborze kuriera warto pamiętać, robiąc zakupy za granicą (zwłaszcza w USA). Jeżeli sklep internetowy oferuje, że dostarczy towar do Polski, należy upewnić się, z jakiej firmy korzysta. Najlepiej, jeśli są to operatorzy działający globalnie, którzy posiadają również przedstawicielstwa w Polsce. Unikniemy dzięki temu np. konieczności fatygowania się do urzędu celnego (towary z USA podlegają cłu) - globalne firmy oferują bowiem usługę, w ramach której zajmują się procedurą celną (łącznie z dokonaniem opłaty), wyręczając w ten sposób klienta. Odbiorca przesyłki i tak później będzie musiał pokryć wszystkie koszty operatora.
Zakup prezentu za granicą i wysłanie go do Polski na własną rękę mogą być tańsze niż z kraju za granicę, jednak bardziej skomplikowane niż nadanie przesyłki z Polski. W DHL na przykład osoba prywatna nie może złożyć z Polski zamówienia na przysłanie towaru kupionego np. w londyńskim sklepie na polski adres (jedyna możliwość to osobiste nadanie paczki w DHL np. w Londynie; możliwość taką mają jednak klienci biznesowi związani z tym kurierem - mogą z Polski zlecić wysłanie towaru kupionego w Wielkiej Brytanii).
Wysłanie paczki o wadze 5 kg to koszt 80,80 funtów, czyli około 360 zł (plus VAT i opłata paliwowa). To jednak i tak znacznie mniej niż wysłanie u tego operatora paczki z Warszawy do Londynu.
Jak jest u innych operatorów?
- Ceny są zbliżone i wynoszą kilkaset złotych - mówi Aleksandra Stasiak z Omega Communication, agencji pracującej dla TNT.
Kupując w e-sklepie w Wielkiej Brytanii lub USA, korzystniej jest poszukać sklepu internetowego, który gwarantuje dostarczenie paczki do Polski, niż szukać kuriera na własną rękę.
Najtańsi i najdrożsi
Zebraliśmy oferty największych operatorów działających na polskim rynku, którzy są przedstawicielami globalnych firm kurierskich. Prezentowane ceny (za wysłanie paczek z Warszawy do Olsztyna, Londynu i Nowego Jorku) dotyczą usług standardowych, czyli najtańszych, w trzech kategoriach wagowych: 5, 15, 30 kg.
W przypadku przesyłki do USA nadawca (ani odbiorca) nie płaci VAT. Musi jednak uiścić opłatę paliwową (co miesiąc jej wysokość jest inna i jest to dodatkowy koszt).
W przypadku przesyłek krajowych najlepszą ofertę mają TNT i UPS (w obu firmach za wysłanie paczki do 5 kg nie zapłacimy więcej niż 30 zł).
Wysyłając najcięższą paczkę - 30 kg - z Warszawy do Olsztyna trzeba się liczyć ze średnim wydatkiem 42-43 zł. Najkorzystniejsze ceny są w DHL (niecałe 40 zł) oraz w UPS (31 zł). Niewiele drożej (44 zł) taka przesyłka kosztować będzie w DPD. W TNT za paczkę o wadze 30 kg zapłacimy 52 zł.
Atrakcyjną ofertę w obrocie krajowym i zagranicznym ma też Poczta Polska, jednak ceny usług zależą od wielu czynników.
Znacznie wyższe koszty poniesiemy, jeśli zdecydujemy się na sprawienie prezentu osobie mieszkającej w Londynie lub Nowym Jorku. Ceny przesyłek do Wielkiej Brytanii i USA sięgają bowiem kilkuset złotych. Paczkę o wadze 5 kg do Londynu najtaniej dostarczy UPS (340 zł), najdrożej natomiast zapłacimy w DHL (792 zł). UPS jest też najtańszy w przypadku przesyłki najciężej - za dostarczenie 30 kg prezentu zapłacimy 650 zł, podczas gdy u pozostałych operatorów ceny zaczynają się od 1,2 tys. zł, a kończą nawet na ok. 1,7 tys. zł. Podobnie jest z cenami za przesyłki do Nowego Jorku (przypominamy: za paczki do USA nie płacimy VAT). 5-kg prezent możemy dostarczyć do adresata płacąc od 630 zł (DPD) do 894 zł (DHL). Różnice w cenie między przesyłką najlżejszą a najcięższą są jednak w przypadku adresata w Nowym Jorku największe - UPS dostarczy prezent za ok. 1,4 tys. zł, natomiast DHL - za 2 tys. zł.
Pięć lat temu mieszkający w Łodzi 23-letni Holender Tomas chciał oświadczyć się swojej dziewczynie w jej rodzinnej miejscowości Koluszki.
Zlecenia wyjątkowe
Zaręczyny miały być wyjątkowe i zaskakujące. Wpadł więc na pomysł, aby pojechać do Koluszek zamknięty w paczce. Zadzwonił do TNT Express i przedstawił swój pomysł.
- Myśleliśmy, że to żart - wspominają przedstawiciele łódzkiego oddziału firmy. Jak Tomas chciał, tak zrobili. Pod dom narzeczonej podjechał zamknięty w paczce. Po chwili wyskoczył z niej, żeby się oświadczyć.
Dla pracowników łódzkiego oddziału TNT było to najbardziej nietypowe zlecenie, z jakim się zmierzyli. Ale dla firm kurierskich zlecenia wyjątkowe (tzw. oferty szyte na miarę) to nic nowego i nadzwyczajnego. TNT przewoził np. tkanki toruńskich łabędzi zarażonych wirusem ptasiej grypy, zabytkowy samochód z 1907 roku do Chin (na dostarczenie pojazdu był tylko tydzień), czy też nasienie ogiera, które z Niemiec do Polski miało trafić maksymalnie w 24 godziny. DHL Express Poland natomiast może się pochwalić dostarczeniem transportu żywych karpi z Holandii do Polski (czas: 20 godzin).
Większość klientów nie ma jednak wyszukanych wymagań. Dla nich obsługa dobrej jakości sprowadza się do: dostarczenia towaru na czas, nieuszkodzonego i po rozsądnej cenie.
Porównuj oferty w sieci
Porównując oferty firm kurierskich, można obejrzeć strony interenetowe operatorów. Zajmie to jednak sporo czasu. Czas poszukiwania można skrócić, korzystając z serwisu internetowego www.kody-pocztowe.info. Choć firmuje go InPost, największy prywatny operator pocztowy w Polsce, w serwisie można znaleźć informacje o ofercie większości operatorów pocztowych oraz kurierskich.
Zanim wybierzemy ofertę konkretnej firmy, warto zastanowić się, czego konkretnie oczekujemy. Czy ważny jest termin dostarczenia przesyłki (przy skróceniu daty dostawy o jeden dzień roboczy kosztować może dodatkowo nawet 300 zł), czy też czas nie gra takiej roli jak jakość obsługi i gwarancja, że towar dojedzie w całości. Dlatego warto sprawdzić, czy w niektórych przypadkach lepszej oferty nie ma mała lokalna firma, a nie globalny gracz, który koncentruje się i specjalizuje w przesyłkach B2B (firma - firma).
Nie wszystko można przewieźć
Jeżeli klient nie jest zadowolony z usługi (np. towar został uszkodzony podczas transportu), może nie przyjąć przesyłki. Towar wróci wówczas do nadawcy. Ta zasada obowiązuje także w przypadku przesyłek międzynarodowych - w przypadku zwrotu wróci ona do kraju nadania, choć ze względu na odległość klient musi być gotowy na dłuższy czas trwania formalności (np. otrzymanie dobrego towaru).
Aby zabezpieczyć się przed zniszczeniem lub zaginięciem przesyłki, można ją ubezpieczyć (nie ma takiego obowiązku). Wyjątek stanowią przesyłki za pobraniem, które podlegają automatycznemu ubezpieczeniu. Trzeba także pamiętać, że kurier może odmówić przyjęcia zlecenia. Ma takie prawo, gdybyśmy chcieli nadać towar objęty ograniczeniami lub całkowitym zakazem przewozu. Dotyczy to na przykład pieniędzy, papierów wartościowych, biżuterii, dzieł sztuki. Kurierzy mogą również odmówić wykonania zlecenia w przypadku przesyłek za pobraniem, gdy kwota pobrania jest wyższa niż 1,5 tys. euro, przesyłek o wartości powyżej 500 tys. zł (bez wcześniejszej zgody ubezpieczyciela) lub przesyłek niewłaściwie przygotowanych do transportu. Kurier nie może natomiast odmówić przyjęcia zlecenia, podając za powód małą wartość przesyłki.
CENY PRZESYŁEK POCZTY POLSKIEJ
Koszt przesłania paczki za pośrednictwem Poczty Polskiej zależy od jej typu, wagi, gabarytów i miejsca przeznaczenia.
Dokładny cennik można znaleźć pod adresem:
Cennik usługi Pocztex w obrocie krajowym:
Pocztex w obrocie zagranicznym:
EKSPERT RADZI
EDYTA TURKIEWICZ
dyrektor w DHL Express (Poland)
Klient może otworzyć przesyłkę w obecności kuriera po jej formalnym odbiorze, czyli uregulowaniu kosztów przesyłki (jeśli płatnikiem jest odbiorca) i podpisaniu listu przewozowego. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości związanej z doręczeniem przesyłki klienci mogą wnioskować o spisanie protokołu szkodowego. Kurier ma ze sobą stosowny formularz i w jego obecności powinien być on sporządzony i podpisany (zarówno przez klienta, jak i kuriera). Stanowi on później załącznik do pisemnej reklamacji, jaką składa klient. Protokół szkodowy, w sytuacji zaistnienia szkody jawnej (np. uszkodzonego opakowania), powinien być spisany w momencie odbioru przesyłki. W przypadku tzw. szkody niejawnej (związanej z zawartością samej przesyłki) czas na spisanie protokołu szkodowego wynosi siedem dni kalendarzowych. W sytuacji dostawy przesyłki w terminie niezgodnym z ofertą reklamacje można składać w ciągu dwóch miesięcy od daty jej doręczenia, a w przypadku szkód rzeczowych - jednego roku.
Firmy kurierskie działają w oparciu o prawo przewozowe i jego akty wykonawcze. Szczegółowe informacje na temat procedur reklamacyjnych, w tym sposobu złożenia reklamacji oraz warunków świadczenia usług, znajdują się najczęściej na stronach internetowych firm kurierskich.