- Polska ma olbrzymi niewykorzystany potencjał dla zrobienia szybkich i istotnych postępów w tej dziedzinie. Wystarczy tylko zobaczyć, jak Polacy zareagowali na możliwość łatwego i prostego składania formularzy podatkowych. Wiem, że wiele usług jest w Polsce dość daleko zaawansowanych w formie wstępnych projektów, pilotaży czy prac studialnych. Brakuje wdrożeń na szerszą skalę.
- Nie ma cudownych recept. Trzeba konsekwentnie realizować projekty, wdrażać rozwiązania na szerszą skalę, aby efekty były odczuwalne dla jak najszerszego grona obywateli. Wyzwoli to społeczne poparcie i akceptację dla kolejnych projektów, pomoże w usuwaniu barier. A podstawową barierą jest prawo, które uniemożliwia szybkie wdrażanie technologii. Na pewno ciągle internet szerokopasmowy nie jest tak rozpowszechniony jak w innych krajach Unii Europejskiej. Ale nawet mając dobre prawo i szybki internet w każdym domu, trzeba od początku myśleć, jakie usługi w tej sieci administracja może wprowadzić. Warto przy tym korzystać z najnowszych koncepcji, rozwiązań i technologii, które zapewniają szybsze wdrożenia przy niższych kosztach.
- Według różnych rankingów i statystyk nie najlepiej, ale nie przywiązuję do tego wielkiej wagi. Nie jest ważne, gdzie w porównaniu z innymi dziś jesteście, ale to, gdzie możecie być za kilka lat. Dla mnie Polska jest krajem gotowym do wykonania wielkiego przeskoku w nowoczesność. Oprócz administracji centralnej, kluczowa rola przypada samorządom, bo one są najbliżej obywatela i one świadczą większość usług dla obywateli.
- Polska administracja ma wielką szansę na wprowadzenie najnowocześniejszych rozwiązań informatycznych. Jest to całkiem realne w okresie trzech – pięciu lat. Wierzę, że to się uda. Trzeba zacząć i konsekwentnie kontynuować. Chcemy w tym nadal pomagać. Zachęcam, bo naprawdę warto.
- Usługami e-administracji najczęściej używanymi przez obywateli oraz małych i średnich przedsiębiorców, są: portale, informacje podatkowe, centra obsługi telefonicznej, aktualizacje adresów i usługi związane z zatrudnieniem. Ponadto przedsiębiorcy z sektora MŚP są zainteresowani konkretnymi usługami, np.: rejestracją działalności gospodarczej, uzyskaniem pozwolenia na budowę, planami zagospodarowania przestrzennego, przepisami BHP i planowaniem. Obywatele oczekują od władz zapewniania usług w sposób sprawny i skuteczny. Interesuje ich jeden punkt styku, który pozwala na wyszukiwanie informacji i przeprowadzanie spraw (z pomocą), przy zrozumieniu ich przebiegu.
- Działanie administracji publicznej bez informatyki jest już nie do wyobrażenia w Europie, także Środkowo-Wschodniej. Władze muszą działać w zgodzie z powszechnymi tendencjami i stosować najnowsze rozwiązania zapewniające im możliwość szybkiej, a zarazem ekonomicznej obsługi obywateli i podmiotów gospodarczych. Szczególnie w dzisiejszym klimacie ekonomicznym ograniczanie biurokracji, a przy okazji kosztów i czasu, jest gorącym tematem. Zaś informatyka jest ważnym ogniwem łączącym politykę, biznes i obywateli z szybkim wdrażaniem strategii politycznych, które ponownie zaoszczędzą czas i pieniądze, zwiększając przewidywalność działań władz.
W samorządzie Tartu (Estonia, 102 tysiące mieszkańców), który składa się z ponad 80 jednostek organizacyjnych odpowiadających za gospodarkę budżetową, nadzór nad procedurami udzielania dotacji oraz zarządzanie majątkiem miejskim, wdrożono rozwiązanie oparte na technologii Microsoft (Dynamics AX). Dzięki temu ujednolicono i zintegrowano procesy związane z funkcjonowaniem całej jednostki. Integracja dotyczyła księgowości, budżetowania, sprawozdawczości, kas i kont bankowych, księgi dłużników i wierzycieli, magazynów i gospodarki materiałowej, środków trwałych i zaopatrzenia, kadr i płac oraz rozliczeń umów najmu nieruchomości.
W stolicy Federacji Rosyjskiej – Moskwie (10,4 mln ludności) samorząd odpowiada za funkcjonowanie policji, bezpieczeństwo publiczne, edukację, służbę zdrowia i opiekę społeczną. Wykorzystywane w strukturze samorządowej systemy teleinformatyczne przez 17 lat tworzenia ich indywidualnie, stopniowo wyewoluowały do ponad 200 różnych systemów. Zaczęły być zatem niesprawne i drogie.
Na Łotwie wdrożenie CSP objęło organy administracji publicznej. Celem władz Łotwy było ograniczenie kosztów, zwiększenie przejrzystości działania i otwarcie systemu zamówień publicznych (zgodnie z praktykami i normami Unii Europejskiej). Decyzja Urzędu Zamówień Publicznych o prowadzeniu 33 proc. wszystkich przetargów w postaci elektronicznej zaowocowała oszczędnościami rzędu 1 miliona euro rocznie. Nowe podejście zwiększyło konkurencję między oferentami (spadły ceny ofert, więc za mniejsze pieniądze można świadczyć więcej usług).
Władzom lokalnym platforma CSP pomaga w realizacji ich zadań, pozwala poszerzyć ich zakres, zwiększyć efektywność, obniżyć koszty, aktywizować obywateli, wspierać rozwój ekonomiczny i społeczny regionu. Obywatelom i przedsiębiorcom zapewnia lepszą obsługę, ułatwia integrację lokalnej społeczności, realizację lokalnych inicjatyw, pobudza lokalny rozwój ekonomiczny i społeczny.
1. lepsza jakość kontaktów urzędników z obywatelami;
2. Większa wydajność pracy urzędów i ich pracowników;
3. Większa przejrzystość i zgodność z wymogami prawnymi.