statystyki

Duże ułatwienia mają zachęcać do korzystania z umów koncesji

autor: Marcin Oszczak29.11.2016, 09:54; Aktualizacja: 29.11.2016, 10:35
Nowa ustawa o umowie koncesji rozszerza obowiązujące do tej pory zasady wyłaniania koncesjonariusza.

Nowa ustawa o umowie koncesji rozszerza obowiązujące do tej pory zasady wyłaniania koncesjonariusza.źródło: ShutterStock

ZMIANA PRAWA: Większa swoboda w wykonywaniu koncesji, zmiany w umowach koncesji oraz nowe środki ochrony prawnej – to wszystko stanie się możliwe dzięki ustawie z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (dalej: ustawa o umowie koncesji). Akt prawny został podpisany przez prezydenta 4 listopada br. i czeka na publikację w Dzienniku Ustaw. Zastąpi on obowiązującą obecnie ustawę z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 113; dalej: ustawa o koncesji). Przedsiębiorcy przed rozważeniem udziału w postępowaniach prowadzonych według zmienionych reguł powinni się zapoznać z niektórymi przepisami, które wprowadzają nowe rozwiązania.

Reklama


ZMIANA 1

Katalog fakultatywnych podstaw wykluczenia wykonawców

Przepisy ustawy o umowie koncesji wskazują katalog przesłanek, których wystąpienie przesądza o wykluczeniu wykonawcy z danego postępowania. Tak stanie się np. w przypadku, gdy będzie on bezprawnie wpływał lub próbował wpłynąć na czynności zamawiającego bądź pozyskać informacje poufne mogące dać przewagę w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji. Albo też zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji w postępowaniu.

Ponadto w myśl nowej ustawy zamawiający może rozszerzyć istniejący katalog o dodatkowe przesłanki, jeżeli w ogłoszeniu o koncesji lub wstępnym ogłoszeniu informacyjnym albo zaproszeniu do ubiegania się o zawarcie umowy koncesji wskaże na taki zamiar. Przykładowo z postępowania o zawarcie umowy koncesji może zostać wykluczony wykonawca, wobec którego wydano ostateczną decyzję o naruszeniu obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy, prawa ochrony środowiska lub przepisów o zabezpieczeniu społecznym. Ale tylko wtedy, jeżeli wymierzono tą decyzją karę pieniężną nie niższą niż 3000 zł.

Z punktu widzenia interesów zamawiającego należy korzystnie ocenić możliwość wykluczenia z postępowania podmiotów naruszających określone przepisy prawa. Jest to także zmiana istotna z punktu widzenia całości rynku, gdyż pozwala premiować przedsiębiorstwa działające zgodnie z określonymi regulacjami. Z innej jednak strony tak sformułowany przepis może uniemożliwić udział w postępowaniu wykonawcy, który zdecydował się zaskarżyć ostateczną decyzję administracyjną do wojewódzkiego sądu administracyjnego, jednak postępowanie sądowoadministracyjne w jego sprawie jeszcze się nie zakończyło. W niektórych sytuacjach może zatem dojść do wykluczenia z prowadzonego postępowania przedsiębiorcy, w którego przypadku uchylona zostanie niekorzystna dla niego ostateczna decyzja administracyjna, która dodatkowo stanowiła przeszkodę w udziale w postępowaniu o zawarcie umowy koncesji.


Pozostało jeszcze 69% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama