Coraz większa liczba sklepów internetowych - już ponad 4,2 tys. - sprawia, że ceny w samych e-sklepach potrafią się różnic od siebie o dobre kilkanaście procent. Zazwyczaj nieco drożej jest w sklepach znanych i renomowanych, oferujących jednak lepszą jakość obsługi, dostarczenie towaru, podczas gdy znacznie taniej bywa w mało znanych, mniejszych sklepach. Nie oznacza to, że nie należy korzystać z ich oferty. Wręcz przeciwnie - warto jednak, na wszelki wypadek, dokładnie przejrzeć regulamin i poszukać opinii o sklepie innych internautów. Może się okazać, że trafiliśmy na prawdziwą perełkę e-handlu.

Kupuj, jakbyś grał w totka

Dokładne porównanie oferty e-sklepów to jednak niejedyny sposób, by kupić taniej niż w tradycyjnym sklepie.

W ostatnim czasie w sieci pojawiły się dwa nowe serwisy oferujące zupełnie inny sposób kupowania. Pierwszy to www.podbij.pl i www.aukcjagrosz.pl, drugi - www.torturacen.pl.

Podbij.pl i aukcjagrosz.pl to oferta dla osób posiadających żyłkę hazardzisty. Kupowanie polega tu na licytowaniu ceny towaru. Odtwarzacz, telewizor czy pralkę można kupić za śmiesznie małe pieniądze - np. wartą ponad 3 tys. lustrzankę za 72,2 zł, odtwarzacz iPod za około 100 zł czy laptopy za 150-170 zł. Dlaczego ceny mogą być tak niskie? Bo serwis działa na zasadzie podobnej do lotto - płacą wszyscy, wygrywa jeden. Każdy produkt wystawiony jest na początku za zero złotych. Żeby kupić, musisz podbić cenę, np. o 10, 20 groszy. Za każde podbicie jednak płacisz - od 1,22 zł (podbij.pl) do 2,44 zł (aukcjagrosz.pl). Pomysł pochodzi z Zachodu, gdzie takie serwisy działają dłużej, np. niemiecki Swoopo, który niedawno wszedł do USA. Jak podaje serwis, średnio wylicytowane ceny były na poziomie 35 proc. cen detalicznych.

Torturacen.pl to z kolei jedyny jak na razie na polskim rynku serwis typu cash-back. Można w nim porównać ceny konretnych produktów, a przy okazji otrzymać zwrot części kwoty zakupionego towaru. Serwis oferuje nawet zwrot kwoty do 20 proc. wartości kupionego towaru. Wszystko dlatego, że sklepy dzielą się z serwisem częścią kwoty, jaką zapłacił internauta. Pieniądze, jakie dostaliśmy dzięki cash-backowi, trafiają na twoje konto w serwisie (nie można ich niestety wypłacić), po czym można wykorzystać je do obniżenia ceny kolejnych zakupów lub praktycznie kupowania za darmo (jeśli mamy już odpowiednio wysoką kwotę).

Jak płacić, żeby nie stracić

Kupując w sieci, możesz skorzystać z dwóch sposobów zapłaty - przy odbiorze towaru lub przed zakupem. W tym ostatnim przypadku największe sklepy najczęściej automatycznie przekierowują cię do serwisu internetowego, w którym masz konto bankowe.

Zanim dokonasz płatności za zakupy w sieci, upewnij się, że połączenie jest bezpieczne. Sprawdź prawidłowość certyfikatu, zanim wpiszesz identyfikator bądź login i hasło, sprawdź certyfikat witryny (kliknięcie w kłódkę), czyli przede wszystkim jego datę ważności i dla kogo został wystawiony.

Bezpieczny certyfikat

Jeśli certyfikat utracił ważność lub nie można go zweryfikować, zrezygnuj z połączenia. Pamiętaj, że adres witryny powinien rozpoczynać się od https://, a w dole ekranu przeglądarki www powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki. To oznacza, że informacje są przesyłane z wykorzystaniem 128-bitowych algorytmów szyfrujących.

Jeśli zamierzasz dokonać płatności za zakupy, wchodząc na stronę z kontem internetowym samodzielnie, najlepiej wpisać jej adres samemu bezpośrednio w oknie wyszukiwarki. Staraj się unikać wpisywania takiego adresu przez wyszukiwarkę - możesz się bowiem natknąć na stronę stworzoną przez cyberprzestępców, która wyświetli się jako pierwsza, a do tego będzie łudząco podobna do prawdziwego serwisu.

Grozi to kradzieżą twoich danych, a być może - także pieniędzy.

SPRAWDŹ, ZANIM ZROBISZ E-ZAKUPY

• adres i numer telefonu do przedsiębiorcy (nie zakładaj, że przedsiębiorca ma siedzibę w Polsce tylko dlatego, że adres internetowy ma skrót .pl)

• poszukuj witryn internetowych, które zapewniają bezpieczne sposoby płatności (w szczególności bezpieczne połączenia) - sygnalizowane poprzez symbol (ikonkę) kłódki na spodzie ekranu monitora, gdy dokonujesz zapłaty

• czy przedsiębiorca deklaruje reguły zachowania prywatności (tzw. politykę prywatności) i wskazuje, w jakim trybie będzie przetwarzał twoje dane osobowe

• pamiętaj, że nie zawsze, zawierając umowę on-line, możesz korzystać z pełni praw konsumenckich (np. prawa do odstąpienia nie stosuje się do umów o usługi turystyczne, zakwaterowania, transportu)

• czy nabywany towar - np. urządzenie elektryczne - odpowiada wymogom w twoim kraju (np. sprzęt działa przy niższym napięciu elektrycznym)

• czy gwarancja jest honorowana w twoim kraju, a jeżeli będziesz musiał zwrócić towar sprzedawcy w jego kraju, to czy zwrot będzie stanowił jakiś problem

• wysokość dodatkowych kosztów zakupu (podatki, cło, koszty dostawy, przesyłki pocztowej lub paczki)

JAKI JEST CZAS REALIZACJI ZAMÓWIENIA W E-SKLEPIE

Termin otrzymania paczki = czas realizacji + czas dostawy

Czas realizacji to liczba dni roboczych, w ciągu których produkt zostanie przygotowany do wysyłki z magazynu e-sklepu.

Czas dostawy zależny jest od firmy kurierskiej (najczęściej wynosi on od 24 godzin do 3 dni)

Uwaga! Czas realizacji i dostawy zamówień nie obejmuje sobót, niedziel oraz świąt.

KIEDY NIE MOŻNA ODSTĄPIĆ OD UMOWY

Jeżeli strony wcześniej nie umówiły się inaczej, to konsumentowi prawo odstąpienia od umowy zawartej przez internet nie przysługuje w razie:

• świadczenia rozpoczętych usług, za zgodą konsumenta, przed upływem dziesięciu dni,

• nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,

• umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależą wyłącznie od ruchu cen na rynku,

• świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,

• świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,

• dostarczania prasy,

• usług w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych,

• sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do miejsca zamieszkania konsumenta,

• powszechnie zawieranych umów w drobnych bieżących sprawach życia codziennego, o wartości przedmiotu umowy do równowartości 10 euro.

Podstawa prawna

Ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).

Ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Ustawa z 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz.U. nr 50, poz. 601 z późn. zm.).