List intencyjny o wprowadzeniu jednolitego systemu mobilnych płatności oraz wspólne testy mobilnej telewizji w technologii DVB-H ogłosili wczoraj czterej polscy operatorzy telefonii komórkowej.

Play, Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa i PTK Centertel chcą wprowadzić wspólny dla wszystkich sieci standard, który pozwoli używać telefonu komórkowego jako elektronicznej portmonetki. Chcą do tego wykorzystać rozwiązania znane ze zbliżeniowych kart debetowych, które nie wymagają od klienta autoryzacji transakcji. Wykorzystują one specjalne mikroprocesory. Wczorajszy list jest rozszerzeniem analogicznego dokumentu podpisanego kilka tygodni temu przez PTC i PTK Centertel.
Wspólny projekt operatorów uderzył już w plany należącej do giełdowej spółki ATM firmy mPay, która oferuje własne rozwiązania mobilnych płatności. Firma wycofała prospekt emisyjny z Komisji Nadzoru Finansowego, a ATM obniżył prognozy wyników, co spowodowało drastyczny spadek ceny jego akcji. mPay wdrożył już w Polkomtelu elektroniczną portmonetkę wykorzystującą tzw. krótkie kody wpisywane z klawiatury telefonu i wymagającą autoryzacji transakcji. Podobną umowę firma ma podpisać z siecią Play. mPay ma też w ofercie rozwiązania zbliżeniowe (chce je zaprezentować w styczniu 2008 r.), ale nie wiadomo, czy operatorzy wybiorą jego ofertę. Szefowie firmy liczą, że w ciągu sześciu, siedmiu miesięcy wypracują model współpracy ze wszystkimi operatorami.
W ocenie PTC i Centertelu, komórka jako elektroniczna portmonetka w wersji mPay z krótkimi kodami wymaga od klienta zbyt dużego zaangażowania. Operatorzy pomijają przy tym, że zasilenie konta telefonu na kartę przy użyciu tzw. zdrapki wymaga wpisania kilkunastocyfrowego kodu.
Operatorzy chcą, by telefon był nie tylko portmonetką, ale także elektronicznym biletem komunikacji miejskiej, czytnikiem fotokodów (kody 2D), czy odbiornikiem mobilnej telewizji cyfrowej.
Tej ostatniej funkcji dotyczy plan wspólnych testów DVB-H. Poza czwórką operatorów ma uczestniczyć w nich osiem innych firm, ale w tym gronie nie ma dwóch z trzech największych graczy na polskim rynku telewizyjnym - TVP i TVN.
- Naszym zdaniem, więcej sensu miałyby testy, które pomogłyby wypracować model biznesowy telewizji mobilnej. Sama technologia działa, więc nie ma co sprawdzać - mówi Karol Smoląg, rzecznik prasowy Grupy TVN.
Tomasz Świderek
Współpraca MichaŁ Fura