Polskie Koleje Państwowe od stycznia do końca września przewiozły 166,8 mln osób. Po latach zmniejszania się liczby pasażerów to bardzo dobry wynik. Kolej zaczęła odzyskiwać wigor. Największy wzrost liczby pasażerów (o 4,2 mln osób) zanotowała spółka PKP Przewozy Regionalne obsługująca pociągi pospieszne. O 900 tys. wzrosła liczba klientów spółki regionalnej SKM w Trójmieście, a o 700 tys. - InterCity.

PKP wiąże wzrost liczby klientów z inwestycjami w modernizację torów i taboru. W tym roku grupa wyda na ten cel 1,9 mld zł, niemal 70 proc. na remonty torów. Spółki przewozowe dopiero przygotowują się do największych inwestycji.

W ciągu 6 lat PKP zamierzają zainwestować 8 mld zł. 5,5 mld zł kolej chce wydać na modernizację i wymianę torów. Kolejny 1 mld zł - na nowe wagony, a 1,5 mld zł na remonty dworców. Poza tym każda spółka również planuje pozyskiwanie środków we własnym zakresie. Tylko InterCity zapowiada zakup wagonów za ponad 2 mld zł.

Rządowa strategia dla kolei zakłada wprowadzenie InterCity na giełdę i podział udziałów PKP Przewozy Regionalne między samorządy województw. Przedstawiciele PO zapowiadają przyspieszenie prywatyzacji spółek kolejowych.

KATARZYNA KOZIŃSKA-MOKRZYCKA

katarzyna.kozinska@infor.pl