Solaris Bus & Coach, znany w kraju producent autobusów, zamierza produkować tramwaje. Krzysztof Olszewski, właściciel i szef wielkopolskiej firmy, chce mieć dla swoich odbiorców kompleksową ofertę.

- Pracujemy nad projektem własnego pojazdu. Liczę, że uruchomimy produkcję na przełomie 2008 i 2009 roku - zapowiada Krzysztof Olszewski, prezes Solaris.

Na początek firma mogłaby wytwarzać 50 sztuk rocznie. To niewiele w porównaniu z liczbą produkowanych autobusów - 1200-1400 sztuk w tym roku.

- Rynek jest średnio chłonny, ale spodziewam się, że po etapie modernizacji taboru autobusowego teraz miasta zaczną zamawiać również większą liczbę tramwajów.

- Szczegółowe decyzje na temat inwestycji, np. przygotowania hali produkcyjnej, zostaną podjęte w ciągu najbliższych miesięcy - dodaje Krzysztof Olszewski.

Tramwaje jeżdżą zaledwie w 14 polskich miastach, ale potrzeby inwestycyjne w tym zakresie są ogromne. Szacuje się, że na wymianę wyeksploatowanych tramwajów potrzeba ponad 10-14 mld zł. Jeśli Bruksela nie zablokuje dofinansowania zakupów taboru, to pieniądze będą. Jeśli jednak Unia uzna, że nie dopłaci do środków transportu, samorządy nie znajdą same takich kwot.

Z 3,6 tys. wagonów tramwajowych zaledwie około 300 ma mniej niż dziesięć lat. 540 z nich jeździ od ponad 30 lat, a ponad 1400 dłużej niż 20 lat.

- Kilka miast, jak Częstochowa czy Gorzów, nie kupiło ani jednego nowego tramwaju. Samorządy inwestują częściej w modernizację lub kupują używane wagony za granicą, bo na to potrzeba mniej pieniędzy - wyjaśnia Jerzy Chudzicki, prezes Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.

Średni koszt zakupu tramwaju to 8,5-10 mln zł. Autobus kosztuje 700 tys. zł, większy - najwyżej 1 mln zł.

- Tabor autobusowy również wymaga nadal wymiany, ale znaczna część już została odnowiona, co widać w dużych miastach. W 2006 roku na 10 tys. autobusów miejskich wymieniono 600 sztuk, to już niezły wynik, bo powinno się wymieniać 800 sztuk rocznie - wylicza Jerzy Chudzicki.

Solaris może też spróbować swoich sił w UE. Ponad 20 proc. obrotów firmy pochodzi z eksportu autobusów. W Europie zamawianych jest średnio w ciągu roku do 500 tramwajów.

14 mld zł brakuje samorządom na wymianę taboru tramwajowego

KATARZYNA KOZIŃSKA-MOKRZYCKA

katarzyna.kozinska@infor.pl