W tym roku Samsung sprzeda na Polskim rynku co najmniej 2,5 mln komórek. Da nam to 25-27 proc. całego rynku - mówi GP Wojciech Wasilewski, dyrektorem ds. sprzedaży i marketingu telefonów komórkowych w Samsung Electronic Polska.

- Podobną ilość telefonów co my sprzeda w Polsce Sony Ericsson, a Nokia, która jest zdecydowanym liderem, będzie miała zdecydowanie ponad 30 proc. - dodaje Wasilewski.

Światowym liderem wśród producentów komórek jest Nokia, która w III kwartale sprzedała na świecie 111,7 mln telefonów i ma - według firmy badawczej IDC - 38,6 proc. globalnego rynku. Drugim co do wielkości globalnym graczem w ubiegłym kwartale był Samsung, który sprzedał 42,6 mln telefonów i po raz pierwszy w historii wyprzedził Motorolę (37,2 mln). Na czwartej pozycji umocnił się Sony Ericsson (25,9 mln), a na piątej - LG Electronic (21,9 mln).

Łączny udział pozostałych graczy, takich jak TCL-Alcatel, Benq, Huawei, ZTE, Sagem, Toshiba czy Sharp systematycznie spada. W III kwartale mieli oni w sumie 17,2 proc. z podliczonego przez IDC na 289,1 mln sztuk telefonów rynku.

O ile na świecie trzech największych graczy ma ok. 66 proc. rynku, to w Polsce jest to ok. 90 proc. Pozycja Motoroli, która jako jedyny producent z globalnej czołówki sprzedała na świecie mniej telefonów niż rok wcześniej (spadek o 30,7 proc.), jest dużo słabsza niż na świecie, a Sagema silniejsza. LG Electronics od kilku miesięcy systematycznie poszerza w Polsce ofertę i powoli zdobywa rynek. Firma w połowie roku miała 2 proc. rynku, a jej celem jest zwiększenie udziału do 4 proc. na koniec roku i zdobycie 8 proc. rynku na koniec 2008 roku.

W tym roku na polskim ryku zadebiutowały telefony produkowane przez Huawei (są sprzedane pod marką Plusmobile 401i przez Polkomtel), a w listopadzie w ofercie sieci Play (operatorem jest P4) pojawią się telefony japońskiej firmy Toshiba. Play też zapowiada wprowadzenie do sprzedaży telefonów Huawei.

TOMASZ ŚWIDEREK

tomasz.swiderek@infor.pl