Przykłady polskich firm pokazują, że nie trzeba jechać do Doliny Krzemowej, aby znaleźć przykłady nowatorskich rozwiązań w biznesie. Nie tylko tych opartych wyłącznie na ekspansji biznesowej i pomnażaniu zysku, ale także takich, które mogą usprawnić nasze życie. Wiele takich firm pojawi się na konferencji World Communication Forum Davos w Łodzi.

Stany Zjednoczone to prawdziwe zagłębie startupów. W ostatnich latach w każdej rozmowie z przedstawicielami amerykańskich firm przewijało się słowo #uber, łączone zazwyczaj z anglojęzycznymi zwrotami amazing, awsome etc. Fakt, Uber znalazł fantastyczny pomysł na wejście na rynek, na którym wydawało się, że nie ma już miejsca. Taksówkarze, transport miejski, różnorodne wersje „blablacar” czy choćby znienawidzone przez branżę w Polsce tzw. przejazdy osobowe. Znalazł niszę i opakował ją w niezwykle wygodny system zamówienia taksówki, zaplanowania trasy czy płatności. Dał użytkownikom to, czego potrzebowali – wybór + prostota operacji. Usługa od początku budzi nie tylko zachwyt. Niechęć, a nawet wrogość otwarcie wyrażają grupy, których interes został naruszony, np. taksówkarze. W niektórych krajach Uber jest niedostępny, ponieważ usługa została zabroniona. A jak jest w Polsce? Odpowiedź na to pytanie zapewne poznamy podczas łódzkiej konferencji, na której wystąpi Kacper Winiarczyk General Manager w Uber Polska.

Brand24 – sprawdź, co piszą o Twojej firmie

W Łodzi będzie można usłyszeć o sukcesie innej globalnej firmy, choć ta w odróżnieniu została założona w Polsce. Brand24 to odnoszące międzynarodowe sukcesy narzędzie do monitoringu marki w Internecie. Dzięki Brand24 możemy uzyskać dostęp do opinii na temat naszej firmy, produktu, ale także konkurentów. Oferuje błyskawiczny dostęp do miliardów polskojęzycznych wzmianek zarówno z mediów społecznościowych, jak i klasycznego Internetu (fora, blogi, serwisy informacyjne i wiele innych). Dzięki temu narzędziu możemy poznać także najbardziej wpływowych autorów opinii o firmie, czy skorzystać z automatycznego wykrywania pozytywnych i negatywnych wzmianek. Innymi słowy pełna informacja o naszej firmie w sieci, szalenie pomocna dla każdego przedsiębiorcy, nie tylko tego innowacyjnego. Autorem sukcesu Brand24 w Polsce jest Michał Sadowski, chodząca ikona polskiego startupu, twórca i prezes zarządu Brand24 SA. W wywiadzie dla Dziennika Gazety Prawnej Sadowski zobrazował jakie trudności stoją przed firmami z Polski, aby stać się światowym graczem: „Technicznie rzecz biorąc, mamy w Polsce ludzi, którzy są w stanie stworzyć dowolny światowy hit cyfrowy. Brakuje nam jednak umiejętności biznesowych. Głównym problemem jest to, że ludzie, którym coś się udaje, niechętnie dzielą się wiedzą. Nie chwalimy się sukcesami, nie przyznajemy do porażek. Przepływ informacji jest relatywnie niewielki, mało się uczymy jedni od drugich. W Dolinie Krzemowej konkurencja spotyka się, by pogadać o tym, jak wspólnie „utuczyć” tort do podziału. Drugi z problemów, szczególnie u młodych przedsiębiorców, to przecenianie wartości własnego pomysłu. Często przychodzą do inwestorów z samym pomysłem i mówią: „Dajcie mi na projekt pół miliona złotych za 30 procent udziałów w mojej spółce”.

I najczęściej są odsyłani z kwitkiem. Trzeba bardzo mocno edukować młodych przedsiębiorców, uświadamiać im, że to nie pomysł, lecz konsekwencja w działaniu jest kluczem do sukcesu.” Brand24 na konferencji WCF Davos w Łodzi będzie reprezentował Mick Griffin, Chief Revenue Officer. Ale innowacyjne rozwiązania to nie tylko Internet. Polskie firmy mogą pochwalić się także nowoczesnymi rozwiązaniami w medycynie. Oto jeden z przykładów.

Urządzenie Braster - polski patent na raka piersi

Choroby nowotworowe są jednymi z najważniejszych problemów zdrowotnych kobiet w krajach wysoko rozwiniętych. Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym wśród kobiet, stanowi ok. 25.2 proc. wszystkich zdiagnozowanych przypadków raka. W 2012 roku, na całym świecie zdiagnozowano ponad 1,7 mln przypadków raka piersi, a światowe badanie GLOBOCAN wskazuje na dalszy istotny wzrost liczby zachorowań do końca bieżącej dekady. W Europie najwięcej zachorowań notuje się w Niemczech (71,6 tys.), we Francji (54,2 tys.) oraz w Wielkiej Brytanii (52,4 tys.). W Polsce w 2012 roku zdiagnozowano ponad 16,5 tys. nowych przypadków tej choroby. Dlatego tak ważna jest profilaktyka. Polska firma postanowiła wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom i opracowała innowacyjnym system diagnostyczny. Opowie o tym na konferencji WFC Davos w Łodzi Marcin Halicki, prezes firmy Braster.

W lutym 2014 roku odbyła się premierowa prezentacja innowacyjnego prototypu urządzenia Tester BRASTER służącego do wczesnego wykrywania i diagnozowania raka piersi u kobiet. Urządzenie zostało opracowane w oparciu o metodologię kontaktowej termografii ciekłokrystalicznej przez grupę polskich naukowców z notowanej na NewConnect spółki BRASTER. Tester BRASTER jest pierwszym na świecie, wynalezionym przez polskich naukowców urządzeniem wykorzystującym ciekłokrystaliczne matryce termograficzne w diagnostyce raka piersi. Jak potwierdziło Badanie THERMACRAC przeprowadzone w 2013 roku, Tester BRASTER jest skutecznym narzędziem diagnostycznym, komplementarnym wobec mammografii i ultrasonografii, które znacząco zwiększa możliwość wykrycia raka na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Urządzenie jest zbudowane z trzech matryc z folią pokrytą mieszaniną ciekłokrystaliczną, która umożliwia obrazowanie termiczne. Tester BRASTER jest prosty w użyciu, bezinwazyjny, a przez to bezbolesny i bezpieczny dla pacjentów. Urządzenie nie emituje ani nie wykorzystuje szkodliwego promieniowania i jest obojętne biologicznie dla skóry. Tester BRASTER może stanowić uzupełnienie diagnostyki przesiewowej u szerokiego spectrum pacjentek bez względu na wiek, strukturę i temperaturę piersi. Strategia opracowana przez BRASTER zakłada możliwie najszybszą komercjalizację urządzenia. Wprowadzanie produktu na referencyjne rynki rozpocznie się już w II połowie 2016 r. W pierwszej fazie komercjalizacja obejmie lekarzy specjalistów w Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz Polsce, a w kolejnej – adresowanej do kobiet – dodatkowo także USA, Francję i Holandię. Zakończył się też kolejny etap realizowanych wspólnie z Politechniką Warszawską (PW) prac nad opracowaniem algorytmów sztucznej inteligencji, służących do komputerowej analizy obrazów otrzymanych z urządzenia TESTER, co wpisuje się w innowacyjną strategię spółki.

Aplikacje, aplikacje

Twórcy aplikacji prześcigają się w oferowaniu nam coraz bardziej zaawansowanych programów wspomagających każdy etap i moment naszego codziennego życia. O dosyć prozaicznym, ale niezwykle nowatorskim programie opowie na konferencji WCF Davos w Łodzi Filip Miłoszowski, szef Listonic. Listonic czyli wygodna lista zakupów, to darmowa aplikacja dla wszystkich, którzy chcą prosto i sprawnie robić swoje cotygodniowe zakupy. Dzięki kulinarnym rozwiązaniom, Listonic doradza jak kupować, przechowywać i przyrządzać wpisywane na listę zakupów przedmioty. Opcja automatycznej synchronizacji sprawia, że listy zawsze są aktualne, a zakupy robi się szybko i skutecznie. Dodajmy, że Listonic jest drugą najpopularniejszą aplikacją zakupową w Polsce. Każda lista synchronizuje się pomiędzy wszystkim urządzeniami, na których używana jest aplikacja. Dzięki temu w każdej chwili można z niej skorzystać i współdzielić ją z innymi. Co ciekawe aplikacja jest sprytna i uczy się, jakie produkty kupujesz regularnie, dzięki czemu można tworzyć listy jeszcze sprawniej, np. na podstawie wcześniej zrealizowanych zakupów.

Kto jeszcze w Łodzi?

Uber, Braster czy LISTONIC stworzyły innowacje, które dziś zaliczane są do rozwiązań powstałych w oparciu o ideę Human-Centered Design. Jej celem jest wyszukiwanie niezdefiniowanych potrzeb ludzkich i zaproponowanie adekwatnego rozwiązania – produktu lub usługi, najczęściej w zakresie nowych technologii. Stąd właśnie często przybierają postać aplikacji. 10-11 października w Łodzi konferencja World Communication Forum Davos będzie w całości poświęcona Human-Centered Design. Wśród prelegentów pojawią się także Willy Lai, Director of User Experience Design (Silicon Valley) czy Jenn Maer, Design Director w IDEO. Konferencja skierowana jest do managerów i dyrektorów odpowiedzialnych w firmach za wdrażanie innowacji, prezesów firm, władz samorządowych oraz tych wszystkich, którzy zainteresowani są wdrażaniem innowacyjnych technologii, jako ważnym elementem tworzenia poprawy jakości życia klientów i mieszkańców.

10-11 października, Łódź. Szczegóły dotyczące konferencji i rejestracja na stronie www.davoslodz.com