Komisja Europejska zgodziła się, aby Ministerstwo Transportu wsparło środkami z programu Infrastruktura i Środowisko remont dworców należących do PKP. Na modernizację trzech wybranych dworców kolej chce wydać z tej puli 100 mln euro.

- Wsparcie może zostać udzielone na inwestycje obejmujące modernizację ogólnodostępnej infrastruktury służącej obsłudze pasażerów oraz poprawę bezpieczeństwa. Nie możemy zaś przekazać środków na remont powierzchni wykorzystywanych komercyjnie - mówi Teresa Jakutowicz, rzecznik Ministerstwa Transportu.

Dlatego zarząd PKP wybrał tylko te dworce, których modernizacja z udziałem inwestorów prywatnych byłaby niemożliwa ze względu na ich specyfikę.

- To Dworzec Kraków Główny, Wrocław Główny i Warszawa Centralna, ale tu na razie tylko w części podziemnej, czyli perony - mówi Andrzej Wach, prezes grupy PKP.

Do tej pory takie inwestycje nie mogły być wspierane środkami pomocowymi. Dworce mają być gotowe do 2012 roku. Nie wiadomo jeszcze, jak warszawski Centralny będzie wyglądał na zewnątrz.

- Jeszcze w tym roku rozstrzygniemy, jak będzie wyglądać przebudowa Centralnego. Powstaje projekt, który wskaże możliwości przebudowy części naziemnej, ale również rozbudowy peronów, przygotowania pod pociągi dużych prędkości - dodaje Andrzej Wach.

W sumie na modernizację dworców PKP zamierzają przeznaczyć w ciągu kilku najbliższych lat 1,5 mld euro. W pierwszej kolejności odnowione będzie 12 najważniejszych z 70 głównych dworców w całym kraju. W sumie PKP zarządzają ponad 1,2 tys. takich obiektów.

W projekt ich odnawiania wpisuje się plan namówienia do korzystania z pociągów kierowców samochodów. Ma ich do tego przekonać system Park & Ride, czyli budowa parkingów, na których można zostawić auto, a dalej pojechać pociągiem. W całym kraju już działają 254 takie parkingi na 5213 miejsc postojowych.

- Na każdym dworcu przy modernizowanych liniach, nawet na małych przystankach, będziemy przygotowywać miejsca do postoju samochodów. W tym roku oddamy 50 parkingów - ponad 1374 miejsca - wylicza Andrzej Wach.

SZERSZA PERSPEKTYWA - ŚWIAT

W Rotterdamie (Holandia) kierowcom korzystającym z transportu szynowego udostępniono 26 parkingów z 4,5 tys. miejsc. Do roku 2010 przewiduje się zwiększenie ich pojemności do 18 tys. miejsc. Średnio 75 proc. miejsc jest dziś zarezerwowanych na stałe. W Bremerton (USA) najmniejszy parking tego typu ma 6 miejsc, największy 150. Średnie zapełnienie wynosi 80 proc. W Aberdeen w (Szkocja) są natomiast dwa parkingi - każdy na 900 miejsc, stojak na rowery i poczekalnię z TV.

KATARZYNA KOZIŃSKA-MOKRZYCKA

katarzyna.kozinska@infor.pl

Podstawa prawna

■ Rozporządzenia Rady (WE) 1083/2006 oraz 1084/2006.