statystyki

Handel: Eksporterów wielu jak nigdy

autor: Janusz K. Kowalski24.08.2016, 07:33; Aktualizacja: 24.08.2016, 08:29
kontener-przeładunek

W pierwszym półroczu 2016 r. 50,5 proc. firm zatrudniających co najmniej 50 osób i prowadzących księgi rachunkowe eksportowało swoje produkty.źródło: ShutterStock

Już ponad 8,6 tys. średnich i dużych firm sprzedaje swoje produkty za granicą. Wiedzie im się lepiej niż przedsiębiorstwom nastawionym wyłącznie na krajowy rynek.

Reklama


W pierwszym półroczu 2016 r. 50,5 proc. firm zatrudniających co najmniej 50 osób i prowadzących księgi rachunkowe eksportowało swoje produkty. Tak dużej liczby przedsiębiorstw znajdujących zbyt za granicą i tak dużego ich odsetka w ogólnej liczbie nigdy wcześniej nie było – wynika z danych GUS. Między innymi dzięki temu rósł nasz eksport. Od stycznia do końca czerwca osiągnął on wartość 392,9 mld zł i był o 6,4 proc. większy niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Zdaniem ekspertów wzrost liczby firm, które sprzedają swoje wyroby odbiorcom zagranicznym (już piąty rok z rzędu), wynika z wielu przyczyn. Polska gospodarka jest coraz bardziej powiązana z rynkiem światowym, w związku z czym tworzone są m.in. przedsiębiorstwa nastawione przede wszystkim na kooperację z koncernami zagranicznymi, dla których produkują między innymi części, podzespoły czy różnego rodzaju akcesoria. – Ponadto w sytuacji, gdy od lat mamy dużą konkurencję w kraju, przedsiębiorstwa są szczególnie zainteresowane sprzedażą swoich wyrobów odbiorcom zagranicznym, bo nasz rynek staje się dla nich za ciasny – ocenia Marcin Mazurek, starszy analityk mBanku. Dodaje, że firmy zachęca do eksportu również to, że dzięki niemu uzyskują lepsze wyniki finansowe. Potwierdzają to dane GUS. Według nich wśród przedsiębiorstw eksportujących aż 80,5 proc. wykazało w pierwszym półroczu zysk netto, podczas gdy wśród ogółu firm odsetek ten wynosił 75,4 proc. Przedsiębiorstwa eksportujące często uzyskują na rynkach zagranicznych większe marże ze sprzedaży swoich wyrobów niż na rynku krajowym.

– Eksport jest sposobem nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale i na poprawę rentowności – ocenia Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium.

Dodaje, że coraz więcej przedsiębiorstw ma tego świadomość i dlatego przybywa eksporterów.


Pozostało jeszcze 46% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecane

Reklama