Zdaniem analityków IDC, w poprzednich latach w tym okresie notowano wzrost sprzedaży nawet o 20 proc. w ujęciu rocznym. Uważają, że kryzys finansowy będzie miał też wpływ na spadek popytu w 2009 r.

Pomimo tego, że rynek telefonów komórkowych odczuwa skutki kryzysu, segment smartphone'ów (urządzenie łączące funkcje telefonu komórkowego, aparatu fotograficznego, przeglądarki internetowej, kamery itp.) rozwija się dobrze. Według IDC, w III kwartale ich sprzedaż wzrosła o 58 proc. w porównaniu do III kwartału 2007 r.

Zdaniem analityków, duży wpływ na to miało pojawienie się latem w 15 krajach Europy Zachodniej telefonu iPhone 3G firmy Apple.

Liderem sprzedaży telefonów komórkowych pozostaje fińska Nokia

Liderem sprzedaży telefonów komórkowych pozostaje fińska Nokia z 34,9-proc. udziałem w rynku, ale stopniowo traci go na rzecz koreańskiej firmy Samsung (28,1-proc. udział). Analitycy uważają, że w IV kwartale skandynawska firma będzie chciała odrobić starty dzięki sprzedaży modeli E71, N95 i zapowiadanego 5800 XpressMusic. Może to być trudne, bo Samsung - jako jedyny spośród pięciu największych producentów - zanotował w III kwartale wzrost sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku o 9,3 proc.

Na 3. miejscu znalazł się Sony Ericsson z 15,3-proc. udziałem w rynku, a na kolejnym Motorola z 4,6-proc. udziałem i 48,8-proc. stratą w porównaniu do poprzedniego roku. IDC poinformował, że Motorola przechodzi procesy restrukturyzacji, które mają poprawić funkcjonowania łańcucha dostaw oraz działu badań firmy i przywrócić firmie świetność.

5. miejsce zajął LG Electronics z 4,4-proc. udziałem w rynku (w II kwartale 6,2-proc. udział). Zdaniem analityków, w ostatnim kwartale br. LG zanotuje jednak wzrost sprzedaży telefonów komórkowych, a będą miały na to wpływ takie modele, jak Seret, Viewty i KP100, a także nowe urządzenia, które pojawią się na rynku do końca roku, jak LG "Renoir" i KP 500.

Dobry kwartał zanotował też Apple

W opinii IDC, dobry kwartał zanotował też Apple - pojawienie się iPhone 3G zaowocowało wzrostem udziału w rynku z 0,4 proc. w II kwartale do 4,3 proc. w III kwartale.

IDC jest jedną z największych firm zajmujących się badaniem rynku teleinformatycznego. Firma działa w 90 krajach i zatrudnia 900 analityków, którzy dostarczają informacji i analiz nt. rozwoju poszczególnych sektorów rynku.