Koncern zużywa obecnie ostatnie rezerwy. Sytuacja jest tak poważna, że GM zawiesił rozmowy o przejęciu Chryslera i zaapelował do rządu federalnego o pomoc.

Słabnąca gospodarka spowodowała zmniejszenie popytu na samochody do najniższego poziomu od 25 lat.

Prezes GM Rick Wagoner powiedział, że dyrekcja koncernu podejmie "wszelkie działania", aby uniknąć bankructwa. "Musimy znaleźć sposób przebrnięcia przez ten kryzys i na tym skupiamy nasze działania" - dodał.

GM planuje dalsze zwolnienia, które obejmą m. in. 5.500 pracowników administracyjnych i zatrudnionych bezpośrednio przy produkcji. Eksperci ostrzegają jednak, że to nie wystarczy i że potrzebna jest pomoc federalna.

Ford również ponosi znaczne straty

Również drugi największy producent samochodów w USA - Ford - ponosi znaczne straty i w piątek ogłosił kolejne zwolnienia. Ford jest jednak w nieco lepszej sytuacji niż GM bowiem w ub. roku zaciągnął wielomiliardowe kredyty obciążając hipotekę swych fabryk. Dyrekcja Forda zapewnia, że ma wystarczające środki, aby przetrwać rok 2009.

Eksperci podkreślają jednak, że ostatnie wydarzenia stawiają pod znakiem zapytania przyszłość wszystkich trzech koncernów samochodowych w USA. Jeszcze przed obecnym kryzysem ich sytuacja była trudna bowiem spadał popyt na ich samochody a zagraniczna konkurencja była coraz silniejsza.

Przemysł motoryzacyjny, niegdyś sztandarowa gałąź całego przemysłu amerykańskiego, nie przetrwa bez pomocy federalnej - ostrzegają.

"Jeśli GM ogłosi bankructwo, to pociągnie za sobą Forda i Chryslera"

Eksperci są zdania, że jeśli GM ogłosi bankructwo, to pociągnie za sobą Forda i Chryslera, ponieważ będzie zmuszony sprzedawać swoje samochody ze znacznymi upustami, aby zaspokoić wierzycieli. W takiej sytuacji dwaj konkurenci będą musieli postąpić podobnie.

Prezydent-elekt Barack Obama zasygnalizował w piątek, że pomoc może rychło nadejść. Na konferencji prasowej w Chicago powiedział, że Kongres musi uchwalić pakiet ustaw pobudzających gospodarkę jeszcze przed, lub wkrótce po, objęciu przez niego władzy w styczniu przyszłego roku. Wśród gałęzi przemysłu, które wymagają pomocy wymienił przemysł motoryzacyjny.