Nawet początkujący internauta wie, że aby wejść na stronę internetową, należy wprowadzić jej adres do przeglądarki. Nie każdy jednak wie, że adres ten to domena internetowa.

Ze skanerów on-line warto korzystać, ponieważ są one doskonałym uzupełnieniem tradycyjnej ochrony antywirusowej. Działają na podstawie rozbudowanej bazy sygnatur oraz mechanizmów heurystycznych i dlatego mogą wykrywać nawet najnowsze, niesklasyfikowane jeszcze zagrożenia. Taki skaner pozwala także szybko sprawdzić, czy komputer, z którego chcemy skorzystać, np. w kafejce internetowej, jest bezpieczny i czy możemy za jego pomocą wykonywać transakcje on-line. Są także wersje przeznaczone do skanowania sieci i komputerów w firmach. Odpowiednio wykorzystana wiedza na temat domen, może być bardzo przydatna w promocji firmowej strony WWW, a co za tym idzie – w promowaniu samego przedsiębiorstwa. W ostatnich latach zdecydowanie rośnie marketingowa siła domeny oraz jej potencjał reklamowy. Przy wyborze domeny warto zastanowić się nie tylko nad tym, jaka domena będzie odpowiednia dla danego profilu firmy, ale też, w jaki sposób w przyszłości domena ta będzie mogła zostać wykorzystana jako narzędzie marketingu.

Budowa domeny

Domena, bardzo często określana także adresem internetowym, może składać się z liter, cyfr oraz znaku „-”. Powszechnie używana domena w zapisie alfanumerycznym zastępuje, zdecydowanie trudniejszy do zapamiętania, adres IP strony WWW. Bez względu na to, czy w wiersz poleceń w przeglądarce wprowadzimy www.nazwa.pl czy też 85.128.128.36, trafimy do tego samego serwisu internetowego. Adres internetowy składa się z trzech elementów: skrótu WWW (ang. World Wide Web), nazwy domeny oraz jej rozszerzenia. Poszczególne części domeny rozdzielane są kropkami.

Zyskowne domeny

Od 1985 roku, kiedy dopuszczono rejestrację domen w obecnej postaci, zarejestrowano ich już ponad 150 milionów. Jak cenny jest to produkt i jak ważny jest wybór odpowiedniej nazwy, świadczą kwoty wydane na zakup najdroższych domen w historii. Domena sex.com kosztowała nowego właściciela 14 mln dolarów, a creditcards.com – niemal 3 miliony dolarów. Rejestracja właściwej nazwy nie gwarantuje milionowego zarobku, jednak może być kluczem do odniesienia sukcesu winternecie. Wybór odpowiedniej nazwy jest dość trudny – pula wolnych domen z dnia na dzień się zmniejsza. Coraz trudniej znaleźć domenę, której nazwa jest krótka, łatwa do zapamiętania i nie jest jeszcze zarejestrowana. Proces rejestracji domeny odbywa się na zasadzie: kto pierwszy, ten lepszy, dlatego brak zapobiegliwości w rejestracji wybranej nazwy może skutkować brakiem interesującego nas adresu.

DOMENA GŁÓWNA I DODATKOWE

Jeśli twoja domena główna to: www.twojanazwa.pl, zarerestruj także domeny:

• www.twojanazwa.eu

• www.twojanazwa.com

• www.twojanazwa.com.pl

• www.twojanazwa.waw.pl lub inną regionalną

• www.e-twojanazwa.pl

• www.i-twojanazwa.pl

Taki zestaw domen zwiększa bezpieczeństwo marki w internecie

Wybór nazwy

Do firmowej strony WWW powinny przede wszystkim kierować domeny z użyciem nazwy przedsiębiorstwa, jego podstawowych produktów oraz skrótów nazwy firmy. Warto rozważyć także rejestrację kombinacji nazwy firmy z innymi słowami (np. www.firma-sklep.pl, www.e-firma.pl) oraz literówek domen głównych (przykładowo, jeśli domena główna to www.firma. pl, należy zastanowić się nad zarejestrowaniem domen: www.firam.pl, www.frima.pl). Rejestracja wielu domen to gwarancja, że klienci bez problemu trafią na firmową stronę WWW. Co jednak w sytuacji, gdy domena z wykorzystaniem nazwy firmy została już wcześniej zarejestrowana? Można starać się odkupić domenę od dotychczasowego właściciela albo – jeśli to się nie powiedzie – zarejestrować inną domenę, która kojarzy się z działalnością firmy. W takiej sytuacji warto zastanowić się także nad rejestracją adresu internetowego stworzonego specjalnie na potrzeby firmowego serwisu WWW i jego silną promocją. Często koszt promocji zupełnie nowego adresu jest niższy od odkupienia pierwotnie wybranej domeny od poprzedniego właściciela. Żeby zapobiec takim sytuacjom, przedsiębiorcy coraz częściej (jeszcze przed założeniem firmy lub wprowadzeniem produktu na rynek – w fazie projektu) sprawdzają dostępność wybranej nazwy i – jeśli jest wolna – dokonują rejestracji. Umożliwia to także promowanie nazwy domeny od samego początku funkcjonowania przedsiębiorstwa lub produktu na rynku.

Moda na domeny

Trendy w rejestracji domen zmieniają się wraz ze zmniejszającą się pulą wolnych domen. Jeszcze kilka lat temu domeny z użyciem myślnika lub składające się z kilku członów (słów) nie cieszyły się popularnością. Obecnie to jedne z najczęściej rejestrowanych nazw. Bez wątpienia wysoka jest także liczba rejestracji domen z użyciem angielskich słów, sformułowań i skrótów. Popularne są gry słowne, polegające na łączeniu cyfr z wyrazami wcelu uzyskania dodatkowego znaczenia (np. www.4free.pl, www.2you.net.pl). Jak pokazuje doświadczenie, trendami w rejestracji domen nie da się sterować. Wprowadzenie w 2006 roku domen z polskimi znakami diakrytycznymi (np. ą, ę, ś, ć, ń, ź) miało poszerzyć pulę domen dostępnych do rejestracji. Fala rejestracji domen z użyciem tych liter jednak nie przyszła. Być może wynika to z tego, że internauci nie są przyzwyczajeni do używania polskich znaków w nazwach domen. Niezmiennie, bez względu na trendy, internauci rejestrują domeny z użyciem nazw produktów, które dopiero pojawią się na polskim rynku (przykładowo w ostatnich miesiącach zarejestrowano wiele domen z użyciem nazwy przeglądarki Google Chrome) oraz literówki już istniejących domen serwisów internetowych o dużej liczbie użytkowników.

Domena a marketing

Promocja w sieci uzależniona jest od odpowiednio dobranej domeny, powinna pasować do strony WWW oraz działalności firmy. Domeny z użyciem angielskich zwrotów i gier słownych odwołujących się do fonetyki angielskiej idealnie nadają się dla serwisów skierowanych do młodzieży, a rejestracja domen z polskimi znakami to rozwiązanie dla firm, które działają w Polsce. Dla firm, których celem jest zbudowanie wizerunku profesjonalnego, stabilnego przedsiębiorstwa, odpowiednia będzie domena z nazwą firmy oraz kombinacje tej nazwy z innymi wyrazami (należy je dobierać z rozwagą). W przypadku działań marketingowych mających na celu wyraźne rozróżnienie działalności firmy w sieci od działań prowadzonych na innych płaszczyznach warto rozważyć także rejestrację domen z użyciem przedrostków „e-”, „m-”, „i-”. Niektóre firmy rejestrują domeny, które są literówkami adresów internetowych konkurencji. Zabieg taki nie buduje jednak pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa w oczach użytkowników, a jego zgodność z prawem jest wątpliwa.

Wizerunek firmy

Budowanie wizerunku firmy w internecie to długofalowe przedsięwzięcie, które należy przeprowadzać na wielu płaszczyznach. Domena, która jest z pozoru błahym elementem strony WWW, ma nieoceniony wpływ na to, jak firmę odbierają klienci, którzy poznają jej ofertę za pośrednictwem internetu. Dokonany z rozwagą wybór odpowiedniej domeny procentuje przy akcjach marketingowych nie tylko w sieci.■