statystyki

Budżet 2016 pod znakiem wsparcia dla najuboższych

autor: Marek Chądzyński, Grzegorz Osiecki29.12.2015, 07:46; Aktualizacja: 29.12.2015, 09:14
Największa zmiana w porównaniu z projektem PO–PSL to skokowy wzrost wydatków na pomoc społeczną. Poprzedni rząd zamierzał wydać na ten cel 13,4 mld zł. Obecny planuje wydatki w tej części na poziomie 28,8 mld zł.

Największa zmiana w porównaniu z projektem PO–PSL to skokowy wzrost wydatków na pomoc społeczną. Poprzedni rząd zamierzał wydać na ten cel 13,4 mld zł. Obecny planuje wydatki w tej części na poziomie 28,8 mld zł. źródło: ShutterStock

Bez wyraźnych efektów poprawy ściągalności podatków, za to z nowymi daninami od supermarketów i banków – Sejm zaczyna dziś prace nad projektem budżetu na 2016 rok

Reklama


Reklama


Największa zmiana w porównaniu z projektem PO–PSL to skokowy wzrost wydatków na pomoc społeczną. Poprzedni rząd zamierzał wydać na ten cel 13,4 mld zł. Obecny planuje wydatki w tej części na poziomie 28,8 mld zł. To zasługa programu dodatków „500 zł na dziecko”. Choć projekt ustawy wprowadzającej program jest dopiero w konsultacjach społecznych i – jak poinformowało wczoraj Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – dopiero po ich zakończeniu będzie można określić, ile tak naprawdę będzie kosztował. W pierwszej wersji saldo budżetu z tytułu uruchomienia programu (poniesione wydatki minus potencjalne korzyści z dodatków) miało wynosić 15,6 mld zł – i taką kwotę uwzględniono w projekcie budżetu. Ale już według najnowszych wyliczeń Ministerstwa Rodziny budżetowe saldo ma wynieść 17,3 mld zł, bo nie uwzględniono korzyści z wypłat dodatków – m.in. nie ma oszczędności na innych programach socjalnych (dodatki miały być wliczane do dochodów, przez co część beneficjentów miałaby ograniczone prawo do niektórych zasiłków).

Wydatki w budżecie na 2016 rok

Wydatki w budżecie na 2016 rok

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Uruchomienie dodatków wychowawczych spowoduje, że nakłady na pomoc społeczną staną się jednymi z najważniejszych w budżecie. Ich kwota będzie niewiele mniejsza od kosztów obsługi długu (31,8 mld zł), porównywalna z budżetem na obronę narodową (28,4 mld zł, nie licząc wydatków na obronę porozrzucanych po innych działach budżetu) oraz wyraźnie wyższa niż np. nakłady na szkolnictwo wyższe (15,4 mld zł) czy bezpieczeństwo publiczne (14 mld zł).

W budżecie widać też ślady realizacji innych zapowiedzi PiS, np. darmowych leków dla seniorów. Tak można tłumaczyć ponad 6-proc. wzrost wydatków na ochronę zdrowia – z 6,8 mld zł planowanych przez PO–PSL do 7,2 mld zł.


Pozostało jeszcze 44% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zarejestruj się i uzyskaj darmowy dostęp do artykułów na temat programu "Rodzina 500+"

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama