HSBC zamierza poważnie zaistnieć na polskim rynku. Chcemy rozwijać działalność pionu consumer finance. Mimo sporej konkurencji to bardzo perspektywiczny segment rynku - mówi GP Janusz Dedo, prezes HSBC Polska.

Bank buduje system informatyczny dostosowany do obsługi klienta detalicznego. To platforma internetowa ma być głównym kanałem dystrybucji produktów, a nie rozbudowana sieć placówek. Obecnie bank ma 11 oddziałów consumer finance działających pod logo Beneficial Kredit.

- Na razie skoncentrujemy się na zwiększeniu ich efektywności, a sieć placówek będziemy zwiększać w przyszłym roku - dodaje Janusz Dedo.

Drugim obszarem działalności w detalu ma być personal banking, czyli oferta skierowana do grupy zamożniejszych klientów. Szczegóły zostaną ogłoszone w połowie września.

Nowa strategia jest budowana dla czterech krajów naszego regionu. Poza Polską także dla Słowacji, Czech i Węgier. HSBC Polska od kilku miesięcy oferuje karty kredytowe własne (wcześniej wydawał karty wraz z siecią IKEA) oraz kredyty gotówkowe oferowane pod logo Beneficial Kredit.

W tym roku bank uruchomił pięć placówek korporacyjnych, ale ich liczba ma wzrosnąć w przyszłym roku. Przewaga konkurencyjna w tym segmencie działalności ma być budowana na globalnym zasięgu grupy. Zdaniem analityków, jeśli wraz z planami nie pojawią się istotne nakłady finansowe, wizerunek globalnej instytucji finansowej może nie wystarczyć, by przekonać klientów korporacyjnych. Bank jednak w tym obszarze widzi dla siebie niszę. Zamierza nastawić się początkowo na średnie przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność za granicą. W przyszłości celem ma być także obsługa małych firm.

- Dla przedsiębiorcy z Polski, który chce inwestować np. w Chinach, grupa HSBC jest naturalnym partnerem, ponieważ jest obecna na obu rynkach. Nie potrzebujemy banków korespondentów i jesteśmy w stanie zaoferować tańsze i szybsze rozliczenia - podkreśla prezes Dedo.

HSBC Na Światowym Rynku

HSBC, z centralą w Londynie, jest jedną z największych organizacji bankowo-finansowych na świecie. Jej wartość rynkowa sięga 210 mld dolarów. Międzynarodowa sieć Grupy HSBC obejmuje 10 000 oddziałów w 82 krajach i regionach Europy, Azji, Ameryk, Bliskiego Wschodu i Afryki.

MONIKA KRZEŚNIAK

monika.krzesniak@infor.pl