Koszt utrzymania samochodu średniej klasy kosztuje w outsourcingu około 1,5 tys. zł miesięcznie. Za część finansową firma zapłaci około 1 tys. zł, a za część serwisową ponad 500 zł.

Jedną z podstawowych korzyści powierzenia zarządzania flotą wyspecjalizowanej firmie jest fakt, że przedsiębiorca nie musi jednorazowo angażować własnych środków. Z kilku powodów nabywanie pojazdów za gotówkę lub na kredyt wydaje się mało korzystne.
- Rabaty uzyskiwane od producentów są niskie, podatek VAT do rozliczenia limitowany jest wyłącznie do 60 proc. i nie więcej niż 6 tys. zł, kosztem uzyskania przychodu są odpisy amortyzacyjne, a jedno z większych ryzyk, czyli wartość końcowa pojazdu, leży po stronie przedsiębiorcy - mówi Leszek Pomorski, dyrektor sprzedaży i marketingu ING Car Lease Polska.
Ponadto cała część związana z administrowaniem i serwisowaniem auta - ubezpieczenie, opony, assistance, paliwo, kontrola kosztów - również leży po stronie firmy i wymaga nakładu pracy kilku departamentów.
Jeżeli firma skorzysta z pełnego leasingu operacyjnego bądź wynajmu długoterminowego, w zależności od tego, czy samochód jest osobowy czy dostawczy, spłacać będzie rzeczywistą utratę wartości samochodu w czasie trwania umowy, płacić będzie odsetki
od rzeczywistej utraty wartości. Kolejną korzyścią będzie uzyskanie wysokich rabatów, jakie mają u producentów firmy leasingowe, możliwość odliczenia 60 proc. VAT (nie więcej niż 6 tys. zł od sumy opłat leasingowej części finansowej i 100 proc. VAT od części serwisowej). Firma będzie miała dostęp do ubezpieczenia na preferencyjnych warunkach. W razie awarii samochodu ma zapewniony kompleksowy assistance wraz z pojazdem zastępczym.
- Firmy CFM zapewniają też obsługę kart paliwowych z uwzględnieniem rabatów posiadanych przez te firmy oraz kontrolę kosztów w postaci comiesięcznych raportów menedżerskich - wylicza Leszek Pomorski.
KORZYŚCI OUTSOURCINGU FLOT
Finansowe:
  •  pozabilansowe finansowanie
  •  możliwość odliczenia VAT
  •  zaliczenie opłat miesięcznych w koszty uzyskania przychodu
  •  ryzyko wartości końcowej pojazdu leży po stronie firmy CFM
Operacyjne:
  •  stałe koszty miesięczne
  •  jedna faktura miesięcznie
  •  zmniejszenie kosztów zatrudnienia
  •  regularne raporty zarządcze
  •  doradztwo
Za finansowanie i serwis
Ile kosztuje usługa zarządzania flotą? Firma ING Car Lease przygotowała przykładową kalkulację kosztów. Biorąc w leasing i zarządzanie opla corsę na okres trzech lat z ustalonym limitem kilometrów na poziomie 90 tys. zł (limit kilometrów ma wpływ na wartość pojazdu po zakończeniu umowy leasingu), przedsiębiorca zapłaci netto miesięcznie prawie 1,3 tys. zł, z czego 785 zł za finansowanie i 505 zł za serwis. W przypadku opla astry III miesięczna rata wyniesie 1,56 tys. zł (968 zł finansowanie i 596 zł serwis), a opla vectry - 1,8 tys. zł (1,13 tys. zł finansowanie i 667 zł serwis). Do powyższych symulacji przyjęto, że oprocentowanie oparte jest na stałej stopie w całym okresie trwania umowy.
Płacąc dodatkowo za serwis, przedsiębiorca ma zagwarantowany serwis gwarancyjny i pogwarancyjny pojazdu, wymianę opon i ich składowanie, całodobowy pakiet assistance. W cenę wliczony jest samochód zastępczy na maksymalnie 30 dni, w zależności od przyczyny awarii. Firma korzysta z kart paliwowych, otrzymuje miesięczne raporty o stanie floty. Cena uwzględnia pakiet ubezpieczeń (AC, OC, NNW, Zielona Karta), a likwidacja szkód komunikacyjnych leży po stronie firmy leasingowej.
Dodatkowe oszczędności
Firma CFM może również pomóc przedsiębiorcy w zaprojektowaniu floty. Odpowiedni dobór pojazdów do profilu działalności firmy może bowiem przynieść dodatkowe, i to niemałe oszczędności.
Bardzo często pierwszym kryterium doboru danego modelu samochodów służbowych dla firm jest cena zakupu. Tomasz Matujewicz, kierownik działu rozwoju LeasePlan Fleet Management, przekonuje jednak, że na całkowite koszty składa się znacznie więcej czynników, które warto skalkulować na etapie projektowania floty. Najbardziej znaczącym czynnikiem wpływającym na koszty eksploatacji jest cena paliwa. Firma powinna więc oszacować planowane przebiegi samochodów i wybrać modele z silnikiem benzynowym lub Diesla.
- Stosowanie samochodu typu Diesel, który jest droższy przy zakupie od auta z silnikiem benzynowym, jest opłacalne i uzasadnione, kiedy roczne przebiegi sięgają - w zależności od marki - pomiędzy 15 a 30 tys. kilometrów - mówi Artur Sulewski, dyrektor handlowy LeasePlan.
Jego zdaniem zdarza się, że firmy wybierają auta benzynowe nawet wówczas, gdy roczne przebiegi oscylują w granicach 50-60 tys. kilometrów.
- Zastosowanie Diesla w tym przypadku przyniosłoby miesięczne oszczędności w wysokości kilkuset złotych. Przy niewielkich przebiegach różnice zużycia paliwa są tak małe, że różnica w kosztach ponoszonych na benzynę i olej napędowy nie zamortyzuje nadpłaty za droższy samochód z silnikiem dieslowskim - wyjaśnia Artur Sulewski.
Z kalkulacji przeprowadzonej przez LeasePlan wynika, że zamiana floty pojazdów benzynowych na samochody z silnikiem Diesla może przynieść setki tysięcy złotych oszczędności. Eksperci założyli, że w firmie jeździ 75 aut z silnikiem benzynowym (50 klasy B o mocy silnika 80 KM, 20 klasy C o mocy 100 KM oraz 5 klasy D o mocy 130 KM). Okres użytkowania pojazdów wynosi 36 miesięcy, a roczne przebiegi to około 30 tys. zł.
Zmieniając w firmie pojazdy na auta innej marki i na napędzane silnikiem Diesla, firma oszczędza rocznie tylko na kosztach eksploatacji 270 tys. zł. W całym 3-letnim okresie firma oszczędza, uwzględniając wszystkie koszty - również koszt zakupu - 535 tys. zł.
Maciej Bednarek
OPINIA
Leszek Pomorski
dyrektor sprzedaży i marketingu ING Car Lease Polska
Outsourcing, floty aut służbowych musi mieścić się w strategii firmy. Firma koncentrując się na swojej podstawowej działalności (core business), pozostałe zadania zleca na zewnątrz. Ten model został sprawdzony na świecie kilkanaście lat temu. W zależności od ulg i korzyści prawno-podatkowych w poszczególnych krajach outsourcing flot stanowi od 15 do ponad 50 proc. sposobu pozyskiwania samochodów służbowych dla firm. W Polsce outsourcing flot jest dość nowym produktem, obecnym na rynku od kilku lat. Mimo nieprecyzyjnych i czasami wręcz niekorzystnych uregulowań prawno-podatkowych, usługa ta charakteryzuje się dużą dynamiką wzrostu - co najmniej kilkanaście procent rocznie. W roku 1997 było tysiąc aut, a w roku 2006 już 60 tys.
Ile kosztuje zarządzanie służbową flotą samochodową (car fleet management) / DGP