W Polsce w ciągu 9 miesięcy 2008 roku sprzedaż nowych aut wzrosła w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 8,8 proc.

Jak wynika z podanych w środę wstępnych danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA), od początku tego roku do końca września w Europie (kraje UE+EFTA) zarejestrowano 11 mln 713 tys. 937 nowych samochodów osobowych, o 4,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Znacznie większy spadek sprzedaży, bo o 8,2 proc. do 1 mln 304 653 egzemplarzy odnotowano we wrześniu tego roku w stosunku do września roku ubiegłego.

Natomiast w Polsce w ciągu 9 miesięcy 2008 roku sprzedaż nowych aut wzrosła w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 8,8 proc. do 235 tys. 717 egzemplarzy. Natomiast we wrześniu, w stosunku do września roku ubiegłego była ona większa tylko o 1,8 proc. i zamknęła się liczbą 23 tys. 153 pojazdów.

Najwięcej nowych aut sprzedano w omawianym okresie w Niemczech - 2 mln 371 tys. 473, o 1,3 proc. więcej niż przed rokiem. Drugie miejsce w tym rankingu zajęła W. Brytania ze sprzedażą 1 mln 794 tys. 419 aut, ale było to o 7,5 proc. mniej niż w 2007 r. Również dużo, bo aż o 11,3 proc. do 1 mln 709 tys. 377 egzemplarzy spadła rejestracja nowych aut we Włoszech.

Największe tempo wzrostu sprzedaży odnotowano w Słowacji - o 19,8 proc. do 52 tys. 083 aut. Największy spadek miał miejsce na Łotwie - o 35,9 proc. do 16 tys. 056 pojazdów oraz w Hiszpanii - o 22 proc. do 947 tys. 990 samochodów.

Największy producent aut w Europie, Grupa Volkswagen sprzedała w omawianym okresie 2 mln 349 tys. 861 aut, o 2,6 proc. mniej niż przed rokiem.

W pierwszej dziesiątce europejskich producentów tylko dwóch odnotowało wzrost rejestracji - BMW o 2,4 proc. do 647 tys. 730 samochodów i Nissan o 16,7 proc. do 277 tys. 081 aut. (PAP)

sto/ krf/