Nokia, największy światowy producent telefonów komórkowych, będzie także dystrybutorem treści. To duże zagrożenie dla operatorów, w tym także polskich.

Nokia i Universal Music rozpoczynają współpracę w dystrybucji muzyki - ogłoszono w tym tygodniu w Amsterdamie w czasie dorocznej konferencji Nokia World 2007. Użytkownicy telefonów Nokia po zapłaceniu jednorazowej opłaty, której wysokości nie ujawniono, będą mogli przez rok ściągnąć ze sklepu koncernu dowolną ilość plików muzycznych z katalogu wytwórni Universal. Ma on być częścią dostępnego z komórki oraz z komputera portalu ovi.com, który Nokia uruchomi w 2008 roku. Jego użytkownicy będą korzystali nie tylko z muzyki, ale także będą mieli dostęp do map, gier i serwisów społecznościowych. Za darmo będą mogli też przechowywać swoje zdjęcia.
Nowe pomysły biznesowe Noki dzielą operatorów. Jedni, jak Vodafone czy Telecom Italia Mobile, zostali partnerami fińskiej firmy w tych projektach. Inni - w tym niektórzy polscy gracze - widzą w nich zagrożenie dla swojego biznesu.
- Ovi.com daje naszym klientom nowe możliwości. Nie rezygnujemy z naszych serwisów - mówi Jens Schulte-Bockum, dyrektor w Vodafone.
Operatorzy mają własne portale, takie np. jak Era Omnix czy Vodafone Live, które są dostępne tylko dla ich klientów. Oferując atrakcyjne treści, budują lojalność klientów oraz starają się pozyskać nowych.
- Dzięki Nokii runął mur, jakim dostęp do swych portali otaczają operatorzy. Ovi będzie dostępny dla wszystkich. Dla wszystkich tych, którzy mają telefon Nokii - zauważa jeden z rozmówców GP.
Nokia wchodzi w obszar, w którym zarabiają i chcą zarabiać operatorzy. Stworzy to groźbę, że staną się oni wyłącznie dostawcą dostępu do internetu, usług głosowych i SMS oraz MMS.
Operatorzy sceptyczni w stosunku do pomysłu Nokii pocieszają się, że na razie wszystkie możliwości ovi.com będą dostępne tylko z użyciem multimedialnych komórek serii N z systemem operacyjnym Symbian Serie60. A tych jest na całym świecie nieco ponad 100 mln na 3,3 mld użytkowników komórek. To drogie telefony. W Polsce ich odsetek jest jeszcze niższy niż globalnie, ale ich właściciele są to bardzo atrakcyjni klienci.
- To zmiana reguł gry - ocenia Michael Gartenberg, analityk Juniper Research. Jego zdaniem, kluczowa dla powodzenia projektu Universalu i Nokii będzie wysokość stałej opłaty, a także to, co stanie się po 12 miesiącach darmowego ściągania plików.
Według Mike Granta z firmy badawczej Analysys Nokia zachęca Samsunga (numer 2 na świecie) i LG (numer 5 na świecie), by w swych telefonach z Serie60 implementowali ovi.com.
- Trudno jest oczekiwać, by ktoś nieposiadający siły finansowej Nokii i jej pozycji na rynku światowym przedstawił podobną propozycję - uważa Mike Grant.
SZERSZA PERSPEKTYWA - ŚWIAT
Nokia idzie śladem producenta komputerów Apple i z producenta sprzętu staje się zintegrowanym dostawcą urządzeń i usług dla klientów. Rynek mobilnej muzyki stanowi dziś ok. 13 proc. globalnej sprzedaży branży muzycznej. Według analityków w 2011 roku jego udział wzrośnie do 30 proc., a wartość sięgnie 11 mld dolarów. W tym samym czasie wartość całego rynku muzycznego niemal się nie zmieni.
TOMASZ ŚWIDEREK