Coraz trudniej jest sprzedać klientowi samo szybkie łącze internetowe. Dlatego dostawcy internetu wraz z dostępem do sieci oferują komputer na raty.

Tempo wzrostu rynku szerokopasmowego traci dynamikę - ocenia Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej, największego dostawcy szybkich łączy internetowych i firmy, która co miesiąc podłącza najwięcej nowych klientów szybkiego internetu w Polsce.
W Polsce jest ok. 3,2 mln klientów szybkiego stacjonarnego internetu oferowanych przez telekomy i telewizje kablowe, ok. 700 tys. klientów ma dostęp do bezprzewodowego szybkiego internetu oferowanego przez sieci komórkowe, a do 700 tys. osób korzysta ze stałych łącz w tzw. sieciach osiedlowych.
Według szefa TP barierą dla dalszego rozwoju rynku nie jest cena miesięcznego abonamentu za łącze, ale brak e-usług, e-urzędów i e-gospodarki oraz ciągle wysoka w stosunku do dochodów cena komputera.
Stąd, aby sprzedać nowe łącza tym, którzy mogliby mieć kłopot z kupieniem komputera, firmy telekomunikacyjne oferują internet i komputer na raty.
Wczoraj do TP, Telefonii Dialog, PTK Centertel i Polskiej Telefonii Cyfrowej dołączyło Tele2 i też zaoferowało internet z komputerem kupowanym na raty. Dostawcy internetu oferują z reguły laptopy przeznaczone na rynek masowy.
Umowę trzeba podpisać albo na 24, albo na 36 miesięcy. Niektóre firmy - PTC - spłatę raty za komputer doliczają do rachunku. W innych - np. TP, Tele2 - klient podpisuje dodatkową umowę kredytową i raty za laptop spłaca firmie, która udzieliła kredytu. W przypadku TP i PTK Centertel jest to Lukas Bank, a w przypadku Tele2 Żagiel, wyspecjalizowana w udzielaniu kredytów na zakupy firma z grupy Kredyt Banku.
Z informacji GP wynika, że w przyszłym tygodniu TP uruchomi koleją promocję internetu z komputerem na raty. Będzie w niej sprzedawany multimedialny laptop Della, a więc komputer z tzw. średniej półki.
Operatorzy nie ujawniają liczby klientów pozyskanych w ramach sprzedaży internetu z komputerem. Z reguły odpowiadają, że jest kilka tysięcy. Nie chcą też ujawnić planów, jakie wiążą z wprowadzeniem takiej oferty.
O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ, PODPISUJĄC UMOWĘ
  • Podpisywanie 36-miesięcznych umów z operatorem na usługi internetowe wiąże się z ryzykiem, że za jakiś czas będziemy płacili więcej niż inni, bo cena usług spadnie. W przypadku umów z dostawcami stacjonarnego internetu można oczekiwać kilkuprocentowego spadku cen w przyszłym roku. W internecie bezprzewodowym oferowanym przez sieci komórkowe ceny od kilku lat nie zmieniają się. Operatorzy zwiększają jednak limity transferu danych.
  • Warto zwrócić uwagę, czy okres umowy z operatorem jest taki sam, jak okres gwarancji komputera. Dokupienie kolejnego roku gwarancji to wydatek od ok. 120 zł do 150 zł.
TOMASZ ŚWIDEREK
Komputery w ofercie operatorów / DGP