• We wrześniu sprzedaż Gazety Prawnej wzrosła o prawie 20 proc. w stosunku do ubiegłego roku
  • Użyteczność, szersza perspektywa, rzetelność, unikalne informacje - to przyciąga czytelników
  • Gazeta Prawna jest liderem sprzedaży wersji elektronicznej: ma ponad 4 tys. prenumeratorów

Aż o 19,5 proc. do 80,8 tys. egzemplarzy wzrosła we wrześniu sprzedaż ogółem Gazety Prawnej w stosunku do tego samego miesiąca roku ubiegłego - wynika z najnowszych danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

Silny wzrost sprzedaży

Wzrost o prawie 20 proc. naszej sprzedaży to najlepszy wynik wśród sześciu największych gazet ogólnopolskich, do których zalicza się GP. Sprzedaż Dziennika była bowiem w tym miesiącu aż o 24,7 proc. niższa niż rok wcześniej i wyniosła 157,1 tys. egz. Swój wynik - o 1,4 proc. do 438,9 tys. egz. - pogorszyła Gazeta Wyborcza, natomiast sprzedaż Rzeczpospolitej wyniosła 147,1 proc., co oznacza, że była niższa o 0,6 proc. Stracił także tabloid Fakt - o 0,2 proc. do 497 tys. egz. - ale wciąż jest liderem rynku. Jego konkurent Super Express poprawił sprzedaż o 1,7 proc. do 198,2 tys. egz. Znajdujące się poza pierwszą szóstką Puls Biznesu stracił 2 proc. (20 tys. egz.), a Parkiet poprawił sprzedaż o 26,3 proc. do 11,6 tys. egz.

To kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży Gazety Prawnej w tym roku, w którym skończyła 13 lat. Od początku istnienia wyznaczała nowe trendy na rynku. Była pierwszym dziennikiem, który pomagał swoim czytelnikom poruszać się w gąszczu skomplikowanych przepisów prawnych. Była też niezbędnym narzędziem przy podejmowaniu wielu decyzji biznesowych.

Zaczynała od białych stron, jako tygodnik. Sześć lat później wydawana była już dwa razy w tygodniu, a w roku 2001 - trzy razy w tygodniu. Zaledwie parę miesięcy później stała się dziennikiem ukazującym się pięć razy w tygodniu - od poniedziałku do piątku.

Opiniotwórczość i cytowalność

Sukcesywnie wprowadzane zmiany w Gazecie Prawnej docenił rynek. W rankingu branżowego tygodnika Media & Marketing dwa razy - w roku 2002 i 2003 - GP zdobyła tytuł Dziennika Ogólnopolskiego Roku.

Po latach ewolucji, w ubiegłym roku Gazeta Prawna wzbogaciła się o rozbudowaną część biznesową. Dzięki niej pomaga teraz nie tylko zrozumieć prawo, ale także mechanizmy rządzące gospodarką, najnowsze trendy gospodarcze w Polsce i na świecie. Dzięki unikalnej na rynku formule dziennika prawno-gospodarczego Gazeta Prawna stała się także opiniotwórczym dziennikiem biznesowym, dzięki czemu jest dziś największym dziennikiem gospodarczym. Na tle innych tytułów wyróżnia się unikalną formułą łączącą ciekawe, nowe i pogłębione informacje oraz analizy gospodarczo-prawne z częścią użyteczną dla czytelników. Dzięki tym zmianom Gazeta Prawna umocniła pozycję opiniotwórczego dziennika biznesowego. Od miesięcy należy do grona najbardziej opiniotwórczych mediów rankingu Instytutu Monitorowania Mediów. Jak wynika z opublikowanych danych IMM, we wrześniu inne media powoływały się na Gazetę Prawną 234 razy, co daje jej 9 miejsce w rankingu. Dla porównania Puls Biznesu cytowano w tym czasie 152 razy, co dało mu 14 miejsce. W całym 2006 roku natomiast inne media powoływały się na Gazetę Prawną aż 2519 razy.

Gazeta Prawna jest też liderem pod względem sprzedaży elektronicznej wersji - we wrześniu e-GP miała 4022 prenumeratorów, czyli prawie dwa razy więcej niż Parkiet. Pozostałe tytuły, które próbują sił w tej formie kontaktu z czytelnikiem, nie przekraczają 500 sprzedanych e-egzemplarzy gazety miesięcznie.

Wydawca na rynku

Dzięki tym zmianom, silnej pozycji Gazety Prawnej oraz kilkudziesięciu wydawnictw specjalistycznych Grupa Wydawnicza Infor znajduje się w czołówce wydawców w Polsce - według ostatniego rankingu wydawców branżowego miesięcznika Press Grupa Wydawnicza Infor zajęła 10 miejsce wśród 122 wydawców działających w Polsce.

Jej przychody wyniosły w ubiegłym roku 147 mln zł, co oznacza wzrost o 3,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego. W całym 2006 roku łączny nakład wydawanych przez Infor tytułów wyniósł 32,3 mln egzemplarzy.

Konsekwentny rozwój GP zaowocował przyznaniem Gazecie Prawnej w roku 2006 tytułu Marki Wysokiej Reputacji w badaniu reputacji marek Premium Brand, zrealizowanym przez MillwardBrown SMG/KRC i Maison Research Consulting. W kategorii prasy ekonomiczno-prawnej GP zajęła pierwsze miejsce.

W kategorii ogólnej - media - szóste przed tygodnikiem Newsweek Polska i Gazetą Wyborczą. To już drugie tego typu wyróżnienie dla Gazety Prawnej.

W rankingu Marki Polskie prestiż marki Gazeta Prawna został oceniony na 78 punktów (ze 100 możliwych), co plasuje GP przed Rzeczpospolitą.

Z kolei postrzeganie jakości marki GP oceniono na 74 punkty, co daje wynik lepszy nie tylko od Rzeczpospolitej, ale nawet od Gazety Wyborczej.

Od 2 listopada Gazeta Prawna ma nowego redaktora naczelnego - Roberta Lidke, który wcześniej kierował redakcją biznesową Polskiego Radia.

KALENDARIUM GAZETY PRAWNEJ: SZCZĘŚLIWA TRZYNASTKA

Pierwszych pięć lat

Trzymaliśmy się złotej recepty - nadajemy walor użyteczności naszej gazecie. Służymy ludziom, dostarczając unikatowego na rynku narzędzia do pracy.

W 1999 roku gazeta pojawia się w internecie. Spełnia wówczas rolę promocyjną w stosunku do wydania papierowego. Dopiero od 2002 roku pojawia się pełne wydanie GP w internecie.

W 2000 roku GP zaczyna ukazywać się dwa, a potem trzy razy w tygodniu.

10-lecie

Stajemy się dziennikiem prawno-gospodarczym.

Pojawia się pierwszy prezent dla czytelników - płyta CD z PIT-ami.

Publikujemy ranking 500 najbardziej innowacyjnych firm.

Zaczynamy pełnić rolę mediatora w sprawach między czytelnikiem a urzędem. Dyżury telefoniczne i porady prawne zajmują prawie 1/4 objętości gazety. Pojawiają się artykuły interwencyjne.

13-latka

Zwracamy się w stronę problemów ludzi dużego biznesu. Ukoronowaniem otwarcia na biznes jest umowa z Financial Times, dzięki której od lutego 2007 r. czytelnicy mogą znaleźć w Gazecie Prawnej tłumaczenia najciekawszych analiz, prognoz, komentarzy i rozmów gazety londyńskiego city. Stworzyliśmy Akademię Światowej Gospodarki, do której piszą najbardziej znani w świecie ekonomiści.

KZ

ANNA LASKOWSKA

gp@infor.pl

OPINIA

JAROSŁAW ROSZKOWSKI

niezależny ekspert rynku mediów

Polski rynek dzienników przeżył dwa istotne okresy w swoim rozwoju. Do początku tego stulecia, kiedy konkurencja nie była tak wielka jak dziś, mniej było gazet ogólnopolskich, a prasa dla wielu osób była pierwszym źródłem informacji. I po 2002 roku (koniec recesji na rynku reklamowym), kiedy wraz z rozwojem całego rynku mediów, w tym głównie internetu, prasa zaczęła stopniowo tracić rolę, zwłaszcza w zakresie pierwszego źródła informacji. Jest to jeden z czynników sprawiających, że prasa jest w długookresowym trendzie spadkowym. Wydawcy oczywiście starają się robić wszystko, aby z tym walczyć. Dlatego ostatnie lata to okres dużych inwestycji na polskim rynku prasowym, jak też lepsze wykorzystanie potencjału, jakie oferują gazety. Inwestycje obejmują nie tylko formę drukowaną, ale przede wszystkim nowe cyfrowe formy dystrybucji. Aby odnieść sukces na tym polu, coraz bardziej liczy się unikalność tworzonych treści, ich jakość, a także siła marki tytułu. Przyszłe lata będą więc sprowadzały się do walki wydawców właśnie na tym froncie - przygotowania jak najlepszej oferty, przystosowanej do różnych form dystrybucji, w zależności od potrzeb czytelników. Będzie się to liczyć szczególnie wśród takich marek, jak Gazeta Prawna, czyli w segmencie prasy biznesowej i specjalistycznej. Ma ona, ze względu na specyficznego czytelnika - lepiej wykształconego, otwartego na nowości oszczędzające czas, opiniotwórczego, ale także bardziej wymagającego - szanse zostać prekursorem wielu nowych cyfrowych rozwiązań. Nie należy się natomiast spodziewać nowych projektów prasowych, tej skali co dotychczas. Od teraz będziemy mieli do czynienia z umacnianiem pozycji, budowaniem marki i wprowadzaniem innowacyjnych form dystrybucji. Kto nie będzie w to inwestował, ten przegra walkę o rynek.