Najbardziej dynamicznym segmentem komputerowego rynku jest segment netbooków, czyli małych, prostych i przeznaczonych do zastosowań mobilnych komputerów.
Nawet co 10. sprzedany w IV kwartale notebook może być netbookiem.
- Obserwując dynamikę sprzedaży netbooków w USA i w Europie stwierdzam, że jest to hit sprzedaży. Podobnie będzie w naszym kraju - mówi Wojciech Zawada, dyrektor działu PSG w HP Polska.
Netbooki, zwane też UMPC (Ultra Mobile PC), zagościły na polskim rynku w tym roku. Ich wspólną cechą są: niewielka waga (1 kg), niewielki rozmiar ekranu (7-10 cali), cena od 1-1,5 tys. zł. Urządzenia umożliwiają dostęp do internetu.
- Sprzedaliśmy 1,8 tys. netbooków, w tym roku będzie to 4 tys. sztuk - dowiadujemy się w firmie NTT System.
- Planujemy w tym roku sprzedaż 2,5-3,0 tys. netbooków Aristo, co powinno dać nam 10-15 proc. udziału w rynku - ujawnia Wojciech Baniak, dyrektor marketingu Comes.
Szansy w rozszerzeniu sprzedaży producenci upatrują we wprowadzeniu ich do oferty mobilnego internetu u operatorów komórkowych, a także do rządowego programu Komputer dla ucznia.
- Ten program daje duże szanse, aby polska firma, jaką jest NTT System, mogła dostarczyć światowej klasy laptopy dzieciom z polskich szkół - mówi Tadeusz Kurek, prezes NTT.
Obie polskie firmy sprzedają UMPC od kilku miesięcy, podobnie jak najwięksi gracze Asus i MSI, którzy w III kwartale sprzedali odpowiednio 6 tys. i 9 tys. netbooków (według IDC Poland). Acer, który swego pierwszego netbooka na polski rynek wprowadził we wrześniu, ocenia, że do końca roku sprzeda kilkadziesiąt tysięcy sztuk.