Nowe kanały platformy n - rozrywkowy oraz dwa dla dzieci - ruszą w połowie września. Dzięki jesiennej ofercie do końca roku ma zostać sprzedanych ponad 100 tys. nowych dekoderów.

Platforma n chce mieć do końca roku 300 tys. abonentów. W ofercie pojawi się więc kanał n-talk (z programami talk-show, polskimi i zagranicznymi) oraz kanały dla dzieci: Kids & Co. i edukacyjny Da Vinci. Kanał religijny - jak powiedział Maciej Sojka, prezes spółki ITI Neovision, operatora platformy - może pojawić się w ofercie wcześniej lub później (czeka on na koncesję w KRRiT). Jesienią wejdzie też kanał TVN Biznes CNBC.
- To plan ambitny, ale realny - mówi GP o planach zwiększenia liczby abonentów Maciej Sojka.
- Zaczyna się okres, na który przypada 60-70 proc. rocznej sprzedaży.
Od jesieni płatny będzie obecnie darmowy pakiet Picture Box z filmami wytwórni Universal Studios wyprodukowanymi po 2000 roku. Usługa wideo na żądanie wzbogaci się we wrześniu o filmy, które w konkurencyjnych płatnych telewizjach będą emitowane później - na przykład najnowszy film z Jamesem Bondem.
Z wcześniejszych deklaracji w GP Jana Wejcherta, współwłaściciela Grupy ITI, wynika, że oprócz ujawnionych już propozycji do końca tego roku w ofercie mogą pojawić się jeszcze trzy nowe kanały.
- Konkrety ujawniamy, gdy kanały są już gotowe. Cały czas analizujemy kilkadziesiąt projektów, z których niektóre mogą wzbogacić ofertę. Nasza strategia zakłada tworzenie kanałów w jak największej grupie nisz - dodaje Maciej Sojka.
Wyników finansowych spółka nie ujawnia. Po I kwartale tego roku miała jednak 4,6 mln euro przychodów, a EBITDA (strata operacyjna pomniejszona o amortyzację) sięgnęła 9,3 mln euro. N osiągnie rentowność, jeśli przekroczy liczbę 0,5 mln abonentów.
- Jest to realne do końca 2008 roku, chyba że zdecydujemy się w tym czasie na znaczne zwiększenia wydatków inwestycyjnych, wtedy odsunie się ona w czasie o kilka miesięcy - dodaje Maciej Sojka.
Spółka będzie też szukać nowych źródeł przychodów - na przykład poprzez wprowadzenie usług reklamy interaktywnej.
- Reklama interaktywna może cieszyć się ogromnym zainteresowaniem, bo umożliwia dokładne sprawdzenie jej skuteczności i liczby odbiorców. Znaczącego efektu dla naszych przychodów należy się jednak spodziewać w przyszłości. Kwestię internetu rozważamy, ale na razie na tym rynku trwa zbyt mocna walka cenowa - powiedział Maciej Sojka.
Z RYNKU
Platforma n ma ponad 142 tys. abonentów. Cyfrowy Polsat przekroczył w maju 1,5 mln klientów, a Cyfra + w pierwszym półroczu zwiększyła ich liczbę do 950 tys. klientów. Platformy zyskują kosztem operatorów kablowych, którzy w ofercie analogowej nie mogą już zwiększać liczby kanałów.
Michał Fura
Rynek platform cyfrowych / DGP