Firmy coraz więcej wydają na reklamę telewizyjną. Z danych domu mediowego Starlink wynika, że w pierwszym półroczu 2007 roku wartość rynku reklamy telewizyjnej wzrosła o 16,4 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Reklamodawcy wydali w tym czasie na promocję 1,626 mld zł, podczas gdy rok wcześniej była to kwota 1,397 mld zł.

Dane Starlinka pokazują rzeczywisty obraz rynku. Są to przychody netto, uwzględniające stosowane przez telewizje często nawet kilkudziesięcioprocentowe rabaty. Pokrywają się potem z rzeczywistymi wynikami, które przekazują telewizje.

Najszybciej poznamy dane giełdowego TVN, który opublikuje wyniki za II kwartał 10 sierpnia.

Z szacunków Starlinka wynika, że w pierwszym półroczu, pod względem wzrostu przychodów, znowu górą była grupa TVN. Zwiększyła ona przychody o 17 proc. do 522 mln zł. Na drugim miejscu, z niewiele gorszym wynikiem, znalazła się grupa TVP. Publiczny nadawca zebrał z reklam o 14 proc. więcej niż przed rokiem, a rzeczywiste wpływy wyniosły 584 mln zł. Najwolniej przychody rosły natomiast grupie Polsat - zwiększyły się o 8 proc. do 409 mln zł.

W pierwszym półroczu najchętniej oglądaną stacją była TVP1. Według danych AGB Nielsen Media Research do 30 czerwca, średnio oglądało ją 23,7 proc. osób spośród wszystkich widzów. Drugie miejsce przypadło Dwójce (18,5 proc.), trzecie Polsatowi (16,9 proc.), a czwarte TVN (16,6 proc.). Obie publiczne stacje straciły jednak widzów na rzecz stacji komercyjnych.

1,6 mld zł wydały w I półroczu firmy na reklamę w telewizji według Starlink

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

Przychody netto 26 stacji, które ocenił Starlink, wzrosły w pierwszym półroczu o 13 proc. do 110 mln zł. Dynamika jest jednak bardzo różna - niektórych stacji, jak na przykład TVN24, wynosi kilkadziesiąt procent, innych - zaledwie kilka. Widzów zyskują stacje tematyczne.

MICHAŁ FURA

michal.fura@infor.pl