• Od stycznia do maja sprzedaż GP wzrosła o ponad 4 proc., a w czerwcu o 5,6 proc.
  • Rośnie liczba prenumeratorów i czytelników wydania internetowego GP
  • W konferencjach Gazety Prawnej weźmie w tym roku udział ponad 4 tys. osób

Sprzedaż GP od stycznia do maja była wyższa niż w ubiegłym roku o 4,4 proc. i wyniosła średnio 79,3 tys. egzemplarzy - wynika z najnowszych danych sprzedaży ogółem Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Od początku roku w każdym miesiącu, poza lutym, GP zwiększała sprzedaż. Według najnowszych danych ZKDP, w maju wzrosła ona o 13,2 proc., do 74,9 tys. egzemplarzy. Powiększyło się też grono prenumeratorów. Sprzedaż GP w tej formie wzrosła w maju w stosunku do ubiegłego roku o ponad 3 proc., do 49,6 tys. egzemplarzy i o prawie 1 proc. w stosunku do kwietnia. Takie są wyniki gazety, która ma dzisiaj swoje 2000 wydanie.

Lepszy wynik GP zanotowała także w czerwcu. Z danych wydawcy za ten miesiąc wynika, że sprzedaż GP wzrosła w stosunku do ubiegłego roku - o 5,6 proc., do 70,4 tys. egzemplarzy. Ponownie, o około dwustu, zwiększyła się także liczba prenumeratorów w stosunku do maja. Wzrosła też liczba czytelników elektronicznej wersji Gazety Prawnej. W czerwcu było ich 4050.

Te wyniki stawiają GP na szóstym miejscu w rankingu najlepiej sprzedających się ogólnopolskich gazet codziennych w Polsce i na niekwestionowanym pierwszym miejscu w kategorii dzienników gospodarczych. Pierwsze miejsce na rynku GP ma natomiast od dawna w przypadku prenumeraty elektronicznej wersji gazety.

Liderem sprzedaży gazet ogólnopolskich jest Fakt. W maju sprzedał średnio 502,5 tys. egzemplarzy, ale o 2,1 proc. mniej niż przed rokiem. Drugiej na rynku Gazecie Wyborczej sprzedał spadła o 4,2 proc., do 423,4 tys. egz., a trzeciemu w kolejności Dziennikowi aż o 27,7 proc., do 187,4 tys. egz. Super Express pogorszył swój wynik o 6,5 proc., do 182,7 tys. egz. Rzeczpospolitej natomiast sprzedaż spadła o 1,1 proc., do 143,5 tys. egz. Poza GP sprzedaż w maju zwiększyły natomiast Puls Biznesu (o 0,2 proc., do 20,4 tys. egz.) i Parkiet (o 19,5 proc., do 11,6 tys. egz.).

GP wpływowa i opiniotwórcza

Gazeta Prawna jest coraz bardziej opiniotwórczym dziennikiem biznesowym. Od początku roku Gazeta zajmuje szóste miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów, przygotowywanym przez Instytut Monitorowania Mediów. Według najświeższych danych, w maju GP cytowano aż 264 razy. Liczba cytowań, czyli tego, ile razy na teksty GP powoływały się inne media, wyniosła od początku roku średnio 286. To więcej niż inne dzienniki poświęcone gospodarce.

Internet coraz lepiej

Przybywa też czytelników Gazety Prawnej w internecie. W czerwcu portal Infor.pl po raz pierwszy w historii zanotował ponad milion użytkowników. Przy okazji pobił też inne rekordy: 360 tysięcy użytkowników tygodniowo, 120 tysięcy użytkowników dziennie oraz 10 tysięcy użytkowników godzinowo - wynika z danych Gemius Traffic.

Z ostatnich oficjalnych dostępnych danych Megapanel PBI/Gemius za kwiecień wynika, że portal Infor.pl zajmuje czwarte miejsce pod względem liczby użytkowników na rynku portali w kategorii biznes, prawo, finanse. W kwietniu portal Infor.pl miał 791,2 tys. użytkowników. W stosunku do marca to wzrost o ponad 40 tys. użytkowników. Portal miał natomiast 9,1 mln odsłon. Swój wynik - o około 30 tys. użytkowników - poprawiła Gazetaprawna.pl, która w kwietniu miała 527,1 tys. użytkowników oraz 3,4 mln odsłon.

Coraz lepiej radzi sobie również pierwsze na polskim rynku internetowe radio gospodarcze - RadioInfor.pl. W marcu stacja świętowała swoje pierwsze urodziny. Słuchało jej wtedy 10,7 tys. unikalnych użytkowników, a strona internetowa, gdzie dostępne są także treści na żądanie, miała ponad 1,1 mln odsłon oraz 61,3 tys. unikalnych użytkowników.

264 razy cytowano w maju Gazetę Prawną w innych mediach

MichaŁ Laskowski

gp@infor.pl

OPINIA

Jarosław Teper

dyrektor domu mediowego PRO Media House

Jednym z najbardziej zauważalnych trendów na rynku prasy będzie tematyzacja tytułów, coraz większe profilowanie ich do określonej grupy czytelników. Czyli dokładnie to, co dzieje się dziś na rynku telewizyjnym, gdzie przybywa widzów kanałów tematycznych, a przychody reklamowe rosną w nich o wiele szybciej niż w stacjach ogólnotematycznych. Dlatego prasa biznesowa, wspomagana także wzrostem gospodarczym, zwiększa sprzedaż. W dłuższej perspektywie dla branży papierowej będzie zagrożeniem internet, ale przede wszystkim dla tych wydawców, którzy jeszcze nie stworzyli w sieci swojej oferty. Dla tych, którzy ją mają, przychody ze sprzedaży internetowej nie są jeszcze na tyle duże, aby udźwignąć cały biznes, ale jest to istotna inwestycja w przyszłość. W trudniejszej sytuacji jest natomiast prasa ogólna, bo konkurencja na rynku jest ogromna już dziś, a jeszcze wzrośnie, gdy zadebiutuje ogólnopolski dziennik Polskapresse.