To będzie trudny i ważny rok dla Polskapresse i rynku prasy. Wydawcę 8 dzienników regionalnych czeka rywalizacja na trzech frontach z dwoma największymi rywalami – Agorą i Axel Springer Polska. Niemiecki wydawca należący do niemieckiego koncernu prasowego Verlagsgruppe Passau zamierza wzmocnić pozycję bezpłatnego Echa Miasta, gdzie będzie ostro rywalizował z należącym do Agory Metrem. W drugiej połowie roku wprowadzi też na rynek ogólnopolski dziennik, którym ponownie rzuci rękawice Agorze (wydawcy Gazety Wyborczej), ale także Axel Springer Polska (Dziennik i Fakt). Rywalizacja toczy się o rynek reklamy prasowej warty około dwóch miliardów złotych.
Po klientów Metropolu
W pierwszej kolejności Polskapresse planuje jednak przejęcie klientów zamkniętego 5 stycznia bezpłatnego Metropolu. Właściciel, koncern Metro International, wycofał się z Polski, bo Metropol przynosił straty. Gdy natychmiast po tym Agora wysłała sygnał, że chce przejąć klientów zamkniętego tytułu, Media4mat, wydawca Echa Miasta szybko przygotował własny plan przyciągnięcia ich pieniędzy. – Chcemy przejąć 14 mln zł od byłych klientów Metropolu – mówi Łukasz Gajewski, prezes wydawcy, spółki Media4mat. Polskapresse zainwestowała już w tytuł 40 mln zł. – To inwestycja strategiczna i długofalowa. Będziemy ją kontynuować, bo widzimy przyszłość w miejskiej prasie bezpłatnej – podkreśla Dorota Stanek, prezes Polskapresse. Spółka planuje osiągnięcie rentowności w ciągu 24 miesięcy, ale Łukasz Gajewski przyznał, że zamknięcie Metropolu przyśpieszyło ten moment o jakieś pół roku. W przyszłym roku mogą też pojawić się kolejne oddziały (obecnie w 7 miastach w Polsce), a gazeta ma się ukazywać częściej niż dwa razy w tygodniu (obecnie w czwartki i poniedziałki).
Rabat dla reklamodawców
Aby rzeczywiście przejąć pieniądze zamkniętego konkurenta, Echo Miasta ruszyło ze specjalną ofertą: każdy były klient Metropolu, którzy przeniesie swój budżet reklamowy do Echa Miasta, otrzyma 5 proc. rabat. Takiej samej wysokości upust otrzymają także obecni klienci Echa Miasta, którzy zwiększą nakłady na reklamę. Sposobem Echa Miasta na sukces ma być przede wszystkim lokalność i budowanie relacji z regionalnymi reklamodawcami, obsługiwanymi przez lokalne biura reklamy, którzy dają wydawcy 69 proc. przychodów, 27 proc. pochodzi natomiast od klientów strategicznych, reprezentowanych przez domy mediowe. – Razem ze specjalną ofertą reklamową ruszą też zmiany w merytorycznej zawartości naszych gazet, odświeżymy layout, zwiększymy też nakłady na promocję – zapowiada Łukasz Gajewski. Według danych Expert Monitora, Metropol zebrał z reklam w ubiegłym roku 50 mln zł, mniej o 6 proc. w stosunku do 2005 roku. Metro Agory zwiększyło natomiast wpływy o 78 proc. do 46,8 mln zł. Największą dynamikę miało jednak właśnie Echo Miasta, które wpływy reklamowe wyniosły 31,1 mln zł. – W stosunku do roku 2005 zwiększyliśmy nasze przychody o 240 proc. – mówi Łukasz Gajewski. Agora nie przejmuje się zapowiedziami konkurenta. – Teraz niewątpliwie pozycja Metra dodatkowo się umocni. Nie spoczniemy na laurach – chcemy być nie do pobicia pod względem kreatywności i poziomu obsługi klientów reklamowych. Będziemy dalej inwestować w Metro – zapowiada Zbigniew Bąk, wiceprezes Agory.
2 mld zł szacunkowa wartość rynku prasy w Polsce
Nowa jakość nowego dziennika
Równolegle Dorota Stanek pracuje nad projektem ogólnopolskiego dziennika, który – jak potwierdziła wczoraj – na pewno ukaże się w tym roku. – To będzie nowa jakość, zaskoczymy pozytywnie rynek. Więcej nie mogę jednak na tym etapie ujawnić – powiedziała GP. Według naszych informacji, niewykluczone, że Polskapresse, aby mieć pokrycie na terenie całego kraju, wyda dziennik we współpracy z Mediami Regionalnymi, byłą Orklą Press Polska, drugim co do wielkości wydawcą regionalnym w Polsce, który ma 12 tytułów, ukazujących się tam, gdzie nie ma gazet Polskapresse. Według informacji GP Polskapresse rozmawia na ten temat z brytyjskim funduszem Mecom, do którego należą Media Regionalne.
Na wzór czeski
Nowy dziennik może mieć formułę zbliżoną do należącego do Verlagsgruppe Passau czeskiego Denika, który ukazuje się tam na bazie 72 dzienników regionalnych. Zdaniem większości analityków, powodzenie pomysłu Polskapresse uzależnione jest właśnie od współpracy z byłą Orklą. Gdyby do tego doszło, na rynku zadebiutowałby dziennik, który mógłby już na starcie liczyć na ponad 800 tys. egzemplarzy sprzedaży i mocną pozycję w budżetach reklamowych największych firm. Z projektem wiąże się natomiast budowa nowoczesnej drukarni w Sosnowcu, która może drukować do 90 tys. egzemplarzy w ciągu godziny. Będzie to już 8 drukarnia wydawcy w Polsce, a jej otwarcie planowane jest do końca I kwartału tego roku. Koszt budowy sięgnie 100 mln zł.