Na zamknięciu bezpłatnego Metropolu najbardziej chcą skorzystać Agora i Polskapresse.

Będziemy dalej inwestować w Metro. Klienci reklamowi Metropolu na pewno nie muszą się martwić. Metro zagwarantuje im dotarcie do podobnej grupy czytelników, tyle tylko, że dwa razy większej – mówi GP Zbigniew Bąk, wiceprezes Agory, wydawcy lidera rynku prasy bezpłatnej – dziennika Metro, który zwiera szeregi, aby przejąć budżety reklamowe zamkniętego bezpłatnego Metropolu. Taki sam cel ma Łukasz Gajewski, prezes Media4mat, spółki powiązanej z Polskapresse, wydającej drugi bezpłatny tytuł na rynku Echo Miasta. Oba tytuły – Metro i Echo Miasta – nie są jeszcze rentowne, a poprawa ich sytuacji, nawet po zamknięciu konkurenta, nie będzie taka prosta. Metropol, należący do koncernu Metro International, który wydaje gazety bezpłatne w 19 krajach, zadebiutował w Polsce w 2000 roku. Był drugim pod względem czytelnictwa tytułem bezpłatnym w Polsce. Metropol do końca listopada 2006 zebrał z reklam 43,1 mln zł z reklam brutto. To jednak za mało, aby tytuł był rentowny, głównie z powodu dużych rabatów na reklamy. Po ich odliczeniu rzeczywiste wpływy reklamowe wyniosły na koniec 2006 roku 15,2 mln zł. Strata operacyjna tytułu sięgnęła z kolei 11,1 mln zł. – Porażka Metropolu to efekt odejścia od lokalnego czytelnika i złej polityki reklamowej, braku własnej sieci sprzedaży – mówi Łukasz Gajewski. – Zamknięcie Metropolu to dowód na to, że prasie bezpłatnej wciąż nie udało się przełamać sceptycyzmu reklamodawców. Firmy mają obawy, aby reklamować się w tytułach bezpłatnych, bo te nie mają zbyt atrakcyjnej grupy docelowej ani tak lojalnego czytelnika, jak tytuły płatne – mówi Edward Korbel, dyrektor ds. badań domu mediowego Starcom Media Vest. Zbigniew Bąk uważa, że segment bezpłatny jest bardzo rokujący, bo pozwala dotrzeć do młodych ludzi w dużych miastach. – Prasa bezpłatna ma przed sobą przyszłość i będzie stopniowo zwiększać swój udział w budżetach reklamowych klientów. Reklamy w prasie bezpłatnej ukazują się w dobrym kontekście, czego nie można powiedzieć o reklamach publikowanych w bulwarówkach – powiedział GP. Metro rentowność zapowiada w 2008 roku.