Bezpłatne platformy sprawdzają się w zastosowaniach domowych. Biznes potrzebuje profesjonalnych rozwiązań.

Z punktu widzenia firmy jednym z podstawowych zastosowań chmury informatycznej, obok współdzielenia danych i pracy grupowej, jest backup. Jeśli dysk w komputerze ulegnie awarii, można dzięki niemu szybko przywrócić dane (pliki, dokumenty, zdjęcia, bazy danych, kontakty i SMS-y na telefonie). Najbardziej znaną chmurą tzw. publiczną jest Dropbox, z którego korzysta już ponad 200 mln podmiotów. W momencie uruchomienia usługi użytkownik otrzymuje 2 GB przestrzeni dyskowej, którą może powiększyć do 18 GB (za każde polecenie otrzymuje 500 MB). W wersji dla firm platforma pozwala na przywracanie wcześniejszych wersji plików, archiwizowane, a także odzyskiwanie danych. Administrator może zarządzać aplikacjami i narzędziami, śledzić aktywność, a także kontrolować zasady udostępnienia. Dropbox oferuje także zabezpieczenia: kody dostępu, dwustopniowe uwierzytelnianie czy możliwość resetowania haseł. Usługa jednak przeznaczona jest raczej dla użytkowników domowych albo dla korporacji. W ramach taryfy biznesowej roczne opłaty wynoszą od 795 do 2,7 tys. dol.

Podobne funkcjonalności posiada OneDrive. Po zainstalowaniu w środowisku Windows aplikacja tworzy folder: każdy przesunięty do niego plik jest automatycznie zaktualizowany. Dysk Microsoftu został zintegrowany z pakietem Office i pozwala na podgląd oraz pracę nad dokumentami wielu osób jednocześnie. OneDrive zapewnia także narzędzia do prezentacji slajdów, tzw. geotagowania, jak również podpisywania i publikowania zdjęć w serwisach społecznościowych. Po uruchomieniu usługi użytkownik za darmo otrzymuje 7 GB przestrzeni dyskowej. Dodatkową pamięć może kupić za 34 zł (20 GB), 85 zł (50 GB) lub 169 zł (100 GB) rocznie.

Będący częścią wyszukiwarki GoogleDrive jest przystosowany głównie do przechowywania dokumentów w aplikacjach Google’a. Umożliwia przesyłanie, porządkowanie, edytowanie i udostępnianie plików z dowolnego urządzenia z dostępem do internetu. Dysk śledzi i rejestruje zmiany, a okno historii daje wgląd we wprowadzone dopiski. Dzięki funkcji wersjonowania można przywrócić wcześniejszą wersję. W ramach bezpłatnego konta użytkownik otrzymuje 15 GB pamięci, edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny oraz program do prezentacji. Na dysku mogą być zapisywane notatki w Google Keep, a także analizy i raporty w Fusion Tables.

Użyteczna dla firm może być chmura Syncplicity. Usługa synchronizuje dane między PC i Mac, a także urządzeniami mobilnymi. Wyróżnia ją mechanizm dystrybucji plików. Każdy z użytkowników ma dostęp do najnowszej wersji dokumentów bez względu na to, gdzie i z jakiego urządzenia korzysta. We wskazanych folderach automatycznie tworzone są kopie zapasowe. Backup odbywa się w trybie ciągłym i jest automatyczny. Syncplicity jest przydatne podczas wymiany dużych plików przez internet (zamiast przesyłania załącznika lub udostępniania na serwerze FTP). Każdy link może być zabezpieczony hasłem, a jego dostępność – ograniczona w czasie. Oferta dla użytkowników indywidualnych (Personal) obejmuje darmowe konto o pojemności 2 GB. W taryfie dla firm (Business) ceny zaczynają się od 45 dol.

Najbardziej zaawansowana technologicznie i bezpieczna wydaje się platforma iBard24, która łączy funkcje dysku internetowego oraz pracy grupowej z narzędziami do wykonywania kopii zapasowych (backup online). Usługa pozwala na współdzielenie dokumentów z opcją nadawania indywidualnych uprawnień, udostępniania w internecie oraz zabezpieczenia hasłem i wskazaniem daty, do której plik będzie dostępny. Za pośrednictwem strony www.iBard24.pl można mieć dostęp do dysku, udostępniać dokumenty, wyświetlać zdjęcia, prezentacje itp. Jako że iBard24 powstał z myślą o klientach biznesowych, tworzenie kopii zapasowych odbywa się automatycznie według harmonogramu. Platforma ma wbudowane wsparcie dla protokołów CIFS/SMB oraz FTP, co pozwala na backup bezpośrednio z serwerów. Na iBard24 przechowywanych jest do 20 wersji tego samego pliku. W razie awarii można łatwo odzyskać każdą z nich.

iBard24 wyróżnia także funkcja tworzenia kopii baz danych Microsoft SQL Server. Wsparcie dla backupu zostało zaimplementowane także w rozwiązaniach ERP takich jak: Comarch ERP, Optima, ERP XL, Altum czy OptiMED24, które mają wbudowane funkcje tworzenia kopii zapasowych danych na iBard24.

Platforma oferowana jest przez iComarch24, która należy do Comarch – jednego z największych, polskich dostawców softu dla firm. Dane przechowywane są na terenie Polski, co może mieć znaczenie z punktu widzenia zasad ochrony danych osobowych.
Chmura Comarchu obejmuje kilka wariantów usługi o pojemności od 10 GB do 1 TB. Koszt wynajęcia dysku 10 GB, z którego może korzystać do pięciu użytkowników, wynosi 199 zł (netto) rocznie.

Partner opracowania: