W ubiegłym roku firmy wydały na reklamę w internecie 2,2 mld zł. To o 10 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z najnowszego raportu z badań AdEx przeprowadzonych przez firmę konsultingową PwC dla zrzeszającej branże internetową organizacji IAB Polska.

Rok 2012 był kolejnym, w którym nakłady na reklamę rosły, ale i ten segment rynku odczuwa wpływ kryzysu. Paweł Wesołowski z PwC zauważa, że podobne tendencje występują w całej Europie. Branża podkreśla jednak, że internet mimo wszystko rośnie, podczas gdy cały rynek reklamy – według domu mediowego Starlink – skurczył się o 5 proc.

Najwięcej na reklamę w sieci wydały firmy z branży finansowej i motoryzacyjnej (po 14 proc. wszystkich wydatków). Ta ostatnia zwiększyła swoje wydatki o 38 proc. Kolejne były firmy z sektora handlowego, nieruchomości, telekomunikacyjnego oraz mediów i rozrywki (np. książki, DVD, koncerty).

Reklama w sieci zyskuje na znaczeniu

Reklama w sieci zyskuje na znaczeniu

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Wciąż najwięcej reklamodawcy wydają na reklamę graficzną, na którą przypada 43 proc. (tyle samo co rok wcześniej) budżetów.

– Zmiana dokonuje się w samej kategorii. Reklamy wideo będą stopniowo wypierać inne formaty – podkreślał Paweł Kolenda z IAB Polska, dodając, że udział reklamy wideo w części graficznej wzrósł z 9 proc. do 13 proc., osiągając wartość 127 mln zł. W całym rynku reklamy internetowej oznacza to 5,8 proc. udziałów. W całym roku nakłady firm na kampanie wykorzystujące wideo wzrosły o 65 proc.

Nieznacznie – z 32 proc. do 35 proc. – wzrosły nakłady firm na marketing w wyszukiwarkach, gdzie głównym beneficjentem jest globalny gigant Google. Jego wpływy w Polsce z tego tytułu szacować można na co najmniej 0,5 mld zł.

Autorzy raportu ocenili też rozwijające się nowe segmenty reklamy. Na promocję w social mediach – Facebook i inne serwisy – firmy wydały w ub.r. 82 mln zł, dzięki czemu na obszar ten przypada już prawie 4 proc. wszystkich budżetów.

Wciąż słabo wygląda segment reklamy mobilnej. Wprawdzie w ub.r. zanotował 135 proc. wzrostu, ale wartość wydatków firm wyniosła jedynie 14 mln zł. – To niewiele, ale reklamodawcy będą wykorzystywać ten kanał coraz częściej. Musimy jednak stworzyć nowe formaty reklamowe dostosowane do komórek – podkreśla Maciej Kossowski, członek zarządu Onetu.