Coraz więcej Polaków wyjeżdża też do Turcji, Tunezji i Izraela. Tylko do tego ostatniego w 2010 r. pojechało około 130 tys. osób, a w 2011 r. już około 160 tys. Z otwartymi rękami czekają na nas też w Egipcie. Jako jeden z nielicznych narodów nie boimy się zamachów i zamieszek. Nie zrywamy rezerwacji w egipskich kurortach. Oto dowód: gdy w 2011 r. sfotografować się na tle piramid pojechało o 5 mln turystów mniej niż w 2010 r., Polacy w tym spadku mieli jeden z mniejszych udziałów. Mało tego, jak wynika z raportu opracowanego przez portale turystyczne Wakacje.pl i EasyGo.pl, Egipt utrzymał się na pozycji niekwestionowanego lidera ubiegłorocznych wakacji. Kierunek ten wybrało 24 proc. Polaków spędzających urlop za granicą.

Nic więc dziwnego, że zagraniczne kurorty ruszyły w tym roku do walki o polskiego turystę. Już przygotowują kampanie promocyjne. Egipt chce wydać 1,5 mln dolarów na promowanie się w Polsce. To o około 200 tys. więcej niż rok temu. Egipskie władze chcą, by w tym roku ich kraj odwiedziło 600 tys. Polaków, o około 100 tys. więcej niż w 2011 r., a do 2017 r. chcą wręcz podwoić tę liczbę. Akcji promocyjnej nie wyklucza też Izrael. Prawdopodobnie będzie miała taką skalę jak ta w ubiegłym roku, kiedy to wydano 400 tys. euro. Promować się będą także m.in. Andaluzja i Maroko.

Co ważne, zyskują na tym nie tylko biura podróży, lecz przede wszystkim także turyści. Hotelarze są bowiem skłonni negocjować z touroperatorami ceny pokoi. Dzięki temu coraz korzystniej możemy wypoczywać, mając z okna przepiękny widok i tylko parę kroków do restauracji, na basen czy plażę. – Wyjątkiem jest Turcja. Po bardzo dobrym ubiegłorocznym wyniku ceny wzrosły tam nawet o 30 proc. – ostrzega Piotr Czorniej, dyrektor działu marketingu, PR i technologii w Exim Tours.

Możliwość uzyskania dobrej ceny za pokój przekłada się też na ceny wycieczek. – Mimo znaczących wzrostów cen ropy naftowej i kursów walut stawki za nasze wycieczki nie zmieniły się, a w hotelach najczęściej wybieranych przez klientów są nawet niższe niż w roku ubiegłym – przekonuje Magda Plutecka-Dydoń z Neckermann Polska.

Dlatego, choć jeszcze w ubiegłym roku biura podróży zapowiadały 20-, 25-proc. wzrost cen wyjazdów, to w efekcie zwiększą się one o ok. 10 proc. Ale nawet taką podwyżkę udaje się operatorom zniwelować. Jak? – Uzyskując dodatkowe rabaty albo przedłużenie starych, wcześniej rezerwując hotele. Tak zrobiliśmy w Turcji, Grecji czy Egipcie – zaznacza Magda Plutecka-Dydoń.

Ale nawet gdy biuro podróży nie wywalczy rabatów, to hotele same starają się, by turysta poczuł, że warto było zapłacić trochę więcej niż w ubiegłym roku.

– Kontrahenci hotelowi często dodają gratisowe lub bardzo tanie wycieczki, zachęcając w ten sposób do pobytu w konkretnym regionie – dodaje Piotr Czorniej.

Polscy turyści mogą też liczyć na miłe akcenty w hotelach. Obsługa stara się znać przynajmniej kilka słów w naszym języku, coraz częściej w restauracjach pojawia się menu po polsku, a standardem stał się już dostęp do polskich kanałów TV. Popularne są również rozbudowane programy animacyjne w ojczystym języku.

3 mld zł wynosi wartość polskiej turystyki zagranicznej

1,6 mln Polaków średnio rocznie wyjeżdża na zagraniczne wycieczki

150 zł dziennie wydawali Polacy podczas ubiegłorocznych podróży zagranicznych