Najnowszy pomysł branży telekomunikacyjnej na biznes to partnerstwa i wspólne usługi z firmami sektora IT.

Usługi hostingowe wprowadził właśnie Polkomtel, operator sieci Plus, za pośrednictwem którego można wynająć domenę, serwer pocztowy, a nawet sklep internetowy. Usługa skierowana jest do wszystkich klientów, ale szczególnie do mikrofirm – wypożyczenie domeny kosztuje od 10 zł netto. Operator nie oferuje jednak usługi samodzielnie, lecz w partnerstwie z jedną z największych firm hostingowych w Polsce – Home.pl. Z kolei Telekomunikacja Polska podpisała wczoraj umowę z Krajową Izbą Rozliczeniową na wdrożenie usługi Invobill – dzięki niej klienci Grupy TP korzystający z bankowości elektronicznej będą mogli uregulować swoje faktury jednym kliknięciem, bo faktury przyjdą bezpośrednio na ich internetowe konto.

Maciej Witucki, prezes TP, największego gracza na rynku, uważa, że partnerstwa z branżą informatyczną to kierunek, w jakim pójdzie sektor telekomunikacyjny.

– Rynek się zmienia. Telekomy nie są już branżą, która będzie słynąć z innowacji, tylko sektorem zapewniającym dostęp do usług komunikacyjnych z wciąż dużą gotówką w kieszeni. Raczej będziemy szukać nowych partnerstw i wchodzić we współpracę z dostawcami różnych usług, które mogą przydać się naszym klientom – mówi Maciej Witucki. I dodaje, że z biznesowego punktu widzenia woli sprzedawać na przykład pakiet rozwiązań w chmurze Microsoft Office 365, niż budować własne. – To nie nasz biznes – podkreśla.

Takie kroki wymusza na operatorach sytuacja na rynku telekomunikacyjnym. W ubiegłym roku ledwo wzrósł, w tym będzie podobnie. TP szacuje, że dynamika wyniesie zero lub znajdzie się na niedużym plusie. Do pogłębiającego się trendu spadku liczby telefonów stacjonarnych teraz doszedł nowy – wyhamowanie na rynku stacjonarnego internetu. W ubiegłym roku, według szacunków TP, wzrósł on zaledwie o 5,5 proc., a w tym jeszcze zwolni. – Nie mamy jeszcze pełnego nasycenia. Ale istnieje pewna bariera zamożności, która wyhamowuje dalszy wzrost – tłumaczy Maciej Witucki.

Nowa oferta łagodzi spadek przychodów z głównej działalności

Skoro trudno o nowych klientów, operatorzy starają się wycisnąć jak najwięcej z obecnych. Telekomunikacja Polska w 2011 r. zaczęła poszerzać swoją ofertę w segmencie IT. I od razu zobaczyła pozytywny efekt – przychody z tej działalności wyniosły w ubiegłym roku 65 mln zł, co złagodziło spadek przychodów grupy w całym sektorze stacjonarnym.

W podobnym kierunku idą operatorzy kablowi. Największy gracz na rynku – UPC Polska – oferuje we współpracy z Microsoftem jego pakiet Office 365, czyli narzędzia hostowane w chmurze, które zapewniają na przykład pracownikom dostęp do internetowej poczty, ważnych dokumentów, kontaktów i kalendarza z każdego miejsca przez internet. Sięgnęła po niego także Netia, która rozwiązania w chmurze oferuje w ramach umowy z firmą CloudGroup. Partnerstwo z polską spółką IT Sygnity zawiązał nawet globalny dostawca rozwiązań telekomunikacyjnych Huawei – umowa zakłada wspólną sprzedaż produktów, która do końca 2013 r. ma dać Sygnity 100 mln zł.