– Aż 62 proc. internautów zgadza się, by firmy śledziły ich działania w internecie. A stopień akceptacji jest coraz wyższy – podkreśla Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w Europie Wschodniej i Centralnej w KPMG.

Nie ma jednak nic za darmo. Użytkownicy oczekują w zamian sporych korzyści. – Mogą to być promocyjne ceny w sklepach, gry lub inne treści rozrywkowe, a także usługi informacyjne – dodaje Jerzy Kalinowski.

Jeszcze bardziej zaskakujące jest to, że aż 63 proc. konsumentów zadeklarowało chęć składowania w chmurze (czyli na zewnętrznych serwerach) informacji na temat ich stanu zdrowia, pod warunkiem że będą mieli do nich dostęp za pomocą telefonu komórkowego. – To może zaowocować nowymi biznesami i usługami w tym sektorze – dodaje Jan Karasek, dyrektor w dziale management consulting KPMG.

Internet

Internet

źródło: ShutterStock

– Badania pokazują, że na naszych oczach rodzi się tzw. sprytny klient. Swobodnie używa smartfonów, tabletów i internetu, by szukać najlepszych dla siebie ofert – dodaje Artur Waliszewski, dyrektor rozwoju biznesu Google w Polsce i Europie Środkowej i Wschodniej.

Liczba takich klientów stale rośnie – z badania KPMG wynika, że aż 86 proc. aktywnych użytkowników sieci – których KPMG szacuje w Polsce na około 11 mln osób – codziennie korzysta z sieci społecznościowych, skąd czerpie informacje o produktach i usługach. Aż 7 na 10 badanych kupiło za pośrednictwem internetu bilet lotniczy lub zagraniczne wakacje.

To, zdaniem KPMG, wpłynie na cały handel detaliczny. Badanie pokazuje, że prawie połowa konsumentów na świecie, w tym w Polsce, będąc na zakupach wykorzystuje telefony komórkowe i tablety, by znaleźć sklepy i produkty. – Firmy z tego sektora muszą stworzyć strategie sprzedaży wielokanałowe, uwzględniające internet i nowe technologie – dodaje Jerzy Kalinowski.

Potem przyjdzie pora na banki, gdyż Polska jest w czołówce wykorzystania przez klientów płatności mobilnych.

– Banki muszą teraz rozwijać swoje systemy we współpracy z sieciami handlowymi – podkreśla Jan Karasek.

Podobnie jak cały świat, Polacy niechętnie płacą za cyfrowe treści. Około 15 proc. badanych zapłaciłaby np. za informacje biznesowe, gdyby została do tego zmuszona i nie znalazła darmowej alternatywy w internecie. Podobny trend zaczyna być widoczny na rynku telewizji kablowej i satelitarnej. Klienci na polskim rynku, gdzie dominują takie podmioty jak Cyfrowy Polsat, Cyfra+, UPC Polska czy Vectra, zastanawiają się nad rezygnacją z usług. – Taki krok w najbliższym roku rozważa około 10 proc. badanych w Polsce, bo uważa, że to za co płaci nie jest warte tej ceny – dodaje Jan Karasek.