Polacy kupią w 2012 roku 4 mln smartfonów – szacuje GfK Polonia. Po latach dominacji na polskim rynku telefonów komórkowych Nokia utraciła pozycję lidera.
W listopadzie na pierwsze miejsce wysunął się Samsung – wynika z informacji danych firmy badawczej GfK Polonia.
Ani GfK Polonia, ani producenci aparatu nie komentują informacji na temat konkretnych firm. Wojciech Wasilewski, dyrektor sprzedaży i marketingu działu telekomunikacyjnego w Samsung Electronics Polska, potwierdza jednak informacje „DGP”. – Umocniliśmy naszą pozycję pod względem całościowej sprzedaży telefonów, w listopadzie odnotowując wyższy wynik niż konkurencja. W segmencie smartfonów Samsung ma obecnie ok. 50 proc. rynku i pozycję lidera sprzedaży – mówi.

2,8 mln to sprzedaż smartfonów w ubiegłym roku w Polsce

W skali całego roku prawdopodobnie Nokia wciąż będzie numerem jeden, ale układ sił będzie się zmieniał. Samsung zawdzięcza umocnienie pozycji szybkiemu wzrostowi sprzedaży smartfonów, na czele z najnowszymi urządzeniami Galaxy S i Galaxy SII. Nokia na razie ma niewiele do powiedzenia w tym segmencie. Lepiej od niej radzą sobie HTC, Sony czy Apple z iPhone’em.
GfK Polonia przyznaje, że w minionym roku Polacy masowo kupowali smartfony. – Sprzedaż rośnie bardzo dynamicznie kosztem spadku popytu na telefony tradycyjne. Ten trend będzie się pogłębiał – podkreśla Jan Dziubecki, product manager w GfK Polonia Retail and Technology. Przyznaje, że udział smartfonów w liczbie wszystkich sprzedanych telefonów wyniósł w ubiegłym roku (bez grudnia) 26,2 proc. w porównaniu z 11,5 proc. w roku 2010. – Klienci kupili do listopada 2,3 mln smartfonów – mówi Dziubecki.
Firma nie podliczyła jeszcze danych za grudzień, ale wstępnie szacuje, że w całym minionym roku producenci mogli sprzedać 2,7 – 2,8 mln aparatów. Dałoby to udział we wszystkich sprzedanych urządzeniach na poziomie prawie 30 proc. W tym roku ma być jeszcze lepiej.

32 proc. udział smartfonów w sprzedaży telefonów w listopadzie 2011 r.

– Szacujemy, że udział smartfonów może wzrosnąć do 40 proc., co oznacza, że klienci kupią około 4 mln nowych telefonów najnowszej generacji. Przyczynią się do tego kolejne ciekawe premiery – dodaje Jan Dziubecki.
W lutym najnowszego smartfona Galaxy SIII zaprezentuje Samsung. Ze swoim smartfonem Honor działającym w systemie Android jeszcze w I kwartale chce się pojawić w Polsce chiński producent Huawei. Premiery szykują też Nokia, HTC i Sony, który zapowiedział, że teraz będzie produkował tylko smartfony. Klienci będą coraz częściej szukać telefonów, na których działa mobilny internet LTE, oferowany przez Plusa i Cyfrowy Polsat. Takie aparaty pokazali już HTC i Samsung (będą działać na Windows Phone), ale będzie ich przybywać. Choć konkurencja będzie coraz większa, producenci przyznają, że na razie nie ma co liczyć, że znacząco obniży to ceny telefonów. Najtaniej będzie można kupić telefon w ofercie operatorów komórkowych w ramach abonamentu. Ale jeśli kurs euro w stosunku do złotego nadal będzie się utrzymywał w okolicach 4,40 – 4,50 zł, nie ma co liczyć na wyjątkowo atrakcyjne promocje.