Po tym jak we wrześniu YouTube zajął pierwszą pozycję na rynku pod względem liczby użytkowników odwiedzających stronę główną, teraz chce to przekuć na większe wpływy z reklam. Obniżył ich ceny na stronie głównej serwisu, odwiedzanej dziennie przez 2,5 mln internautów – ze 100 tys. zł za wyłączność na cały dzień do 70 tys. zł. W ten sposób chce przyciągnąć reklamodawców.

– Na rynku reklamowym standardem są bardzo wysokie rabaty w stosunku do stawek cennikowych. My ich nie stosujemy. Chcieliśmy urealnić cenniki – mówi Tomasz Czudowski, odpowiedzialny za YouTube w Polsce.

Serwis wprowadza też nowe formaty reklamowe, jak TrueView. – Internauta świadomie decyduje, czy chce obejrzeć reklamę, a reklamodawca płaci tylko za reklamę całkowicie obejrzaną. W ten sposób obie strony są zadowolone – mówi Tomasz Czudowski.

W parze z cenami idą też kolejne zmiany w serwisie. Cel: przekonać jak największą liczbę użytkowników, by nie tylko jak najczęściej zaglądali na YouTube, lecz także logowali się w nim. Serwisowi pomaga to zatrzymać ich na dłużej, a to dla reklamodawców bardzo pozytywny sygnał.

YouTube przeprowadza te zmiany, by zwiększyć udział w rynku reklamy wideo w sieci. To szybko rosnący segment. Według IAB Polska na koniec 2010 r. firmy wydały na tę formę promocji ok. 30 mln zł, na koniec tego roku wartość budżetów może sięgnąć nawet 90 mln zł. Wzrost rynku napędza rosnąca popularność smartfonów i tabletów oraz mobilnego internetu. – Ponad 60 proc. ruchu zajmują filmy wideo z takich serwisów jak YouTube – przyznaje Bogusława Matuszewska, wiceprezes Polkomtelu.

Na rynku robi się coraz ciaśniej. Zarabiać w ten sposób próbują też należąca do Polsatu Ipla, a także nadawcy: MTV, TVP i TVN. Ten ostatni, po trzech miesiącach od startu w sieci swojego serwisu TVNPlayer, uruchomił wczoraj kolejne jego wersje. Przez internet można go teraz oglądać na urządzeniach mobilnych: iPhone’ach, iPadach, a także smartfonach i tabletach innych producentów działających na systemie Android, Windows Phone i Bada. Oprócz tego oficjalnie serwis pojawił się w telewizorach Samsung, Sony, Panasonic, LG, Philips i Sharp, konsoli PS3 i dekoderze platformy n. W każdym z tych kanałów TVN sprzedaje reklamy w TVNPlayerze.