Samsung twierdzi, że już dziś ma 50 proc. udziałów w polskim rynku dotykowych telefonów, ale chce go jeszcze zwiększyć. Dlatego do końca roku wprowadzi kolejne nowości i zaleje rynek reklamami.

– Nasz tegoroczny budżet marketingowy jest trzy razy wyższy niż przed rokiem – mówi „DGP” Wojciech Wasilewski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Telecom Samsung Electronics Polska, który odpowiada za największą część przychodów koncernu w Polsce. Twierdzi, że w tym roku przychody tej części Samsunga wzrosną o 40 proc. w porównwniu z 2010 r.

Na początku listopada rozpocznie się sprzedaż najbardziej oczekiwanej nowości koncernu – smartfona Galaxy Note, z dużym ekranem 5,3 cala. Ma on stworzyć nową kategorię rynkową pomiędzy klasycznymi smartfonami a mniejszymi tabletami. Telefon trafi na najwyższą półkę , bo w sklepie kosztować będzie około 2,8 tys. zł.

Poza nim w sprzedaży pojawią się co najmniej trzy inne modele smartfonów. Jeden z nich będzie pierwszym działającym na systemie operacyjnym Windows Phone. – Pojawi się w listopadzie – zapowiada Wasilewski.

To odpowiedź producenta na zaostrzającą się konkurencję na rynku smartfonów, o który walczy z Nokią, HTC, Sony Ericssonem oraz iPhonem firmy Apple, który pod koniec roku wprowadzić ma do Polski iPhone4S. – Chcemy sprzedać w tym roku co najmniej 1,2 mln smartfonów – zapowiada Wojciech Wasilewski. Według wyliczeń Samsunga Nokia ma około 25 proc. udziału w rynku smartfonów, HTC i Sony Ericsson po około 10 proc., a iPhone około 6 proc.

W sprzedaży pomóc mają też tańsze modele telefonów, bo to one kupowane są najchętniej.

Rynek będzie rósł, bo dotykowe telefony promują sieci komórkowe Orange, Plus, T-Mobile i Play. – To przekłada się na szybki wzrost rynku. Coraz większa liczba klientów będzie wybierać smartfony. W tym roku producenci sprzedadzą już 3,6 mln tego typu telefonów – dodaje Marek Kujda, analityk IDC Poland.

Wolniej rozwija się na razie rynek tabletów. Analitycy GfK Polonia szacują, że w tym roku sprzeda się w Polsce około 90 tys. tego typu urządzeń. O ten segment, stworzony przez Apple'a, próbuje walczyć większość producentów. Swoje tablety wprowadzili Acer, Asus, Motorola, BlackBerry. W piątek dołączył do tej rozgrywki Sony, którego tablet Sony Tablet S pojawił się w ofercie sieci Vobis. Najtańsza wersja kosztuje 1999 zł. – Wysokie ceny wciąż są największym hamulcowym rozwoju rynku tabletów w Polsce – mówi Juliusz Niemotko, szef Acer Poland. Liczy, że w tym roku sprzeda co najmniej 10 tys. tabletów. Pod koniec 2011 r. mocniej powalczy o klientów Samsung z najnowszym tabletem Galaxy Tab2. Producent wprowadzi do sprzedaży aż cztery wersje urządzenia o różnych przekątnych (od 7 do 10,1 cala). – Liczymy na sprzedaż na poziomie co najmniej 15 tys. tabletów w tym roku – mówi Wojciech Wasilewski.

Polska to 20 – 30 proc. przychodów w Europie Środkowej i Wschodniej

Seok Pil Kim | prezes Samsung Electronics Europe

Lodówki, telewizory, komputery, smartfony czy wreszcie tablety... Samsung ma tyle linii produktowych, że trudno je wszystkie wymienić. Która z nich jest najważniejsza?

Wszystkie kategorie są równie ważne. Rynek elektroniki użytkowej przechodzi dziś ogromną rewolucję. Dotyczy ona w największym stopniu urządzeń takich jak telefony czy telewizory, ale także sprzętu gospodarstwa domowego. Wszystkie urządzenia są ze sobą coraz bardziej połączone dzięki internetowi. Nasza strategia polega na tym, aby oferować klientom szeroką gamę produktów, które zaspokoją każdą potrzebę. Chcemy, by klient mógł w świecie Samsunga korzystać z wielu możliwości technologii.

Jakie miejsce w strategii Samsunga w Europie zajmuje Polska?

Jedno z kluczowych. Polska jest bardzo ważna ze względu na wielkość rynku, potencjał i położenie. Dlatego m.in. w Polsce mamy największe centrum badawcze w Europie, w którym pracuje 1000 osób, czy fabrykę w Poznaniu, w którą zainwestowaliśmy około 200 mln dol.

Jakie są przychody Samsunga w Polsce i jaka jest strategia firmy na naszym rynku?

Dokładnej wielkości przychodów nie ujawniamy, ale stanowią one 20 – 30 proc. przychodów w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Nasza strategia zakłada dążenie do uzyskania pozycji lidera rynku. Dziś jesteśmy obecni w Polsce w 10 kategoriach produktowych. Przez najbliższe pięć lat oczekujemy, że będziemy zwiększać przychody dwucyfrowo co roku.