Warszawska Szybka Kolej Miejska wyemituje obligacje, żeby sfinansować część kosztów zakupu 13 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą wozić pasażerów na warszawskie Lotnisko Chopina. Umowa w tej sprawie została podpisana w środę w Warszawie.

Koszt zakupu pociągów od bydgoskiej Pesy to ok. 300 mln zł netto. Z tej kwoty ponad 150 mln zł będzie pochodzić z funduszy unijnych; resztę spółka ma sfinansować sama.

Jak wyjaśnił na środowej konferencji przed podpisaniem umowy prezes SKM Leszek Walczak, część pieniędzy na sfinansowanie wkładu własnego spółka ma, ale resztę musi pozyskać z rynku. Stąd pomysł na emisję obligacji.

Emisja została przygotowana przez BRE Bank, który jest także jej gwarantem. SKM chce pozyskać z emisji 216,4 mln zł. Z tej kwoty 126,4 mln zł planuje przeznaczyć na sfinansowanie wkładu własnego, a 90 mln zł na finansowanie pomostowe dofinansowania unijnego i VAT. Obligacje mają być wyemitowane w dwóch transzach - długoterminowej i średnioterminowej.

Nowe pociągi mogą na raz zabrać ponad tysiąc pasażerów. Każdy ze składów jest wyposażony w monitoring i klimatyzację. Podłoga pociągów jest na wysokości peronów, by łatwiej było wsiadać i wysiadać. Według planów, pociągi mają kursować z warszawskiego lotniska co kwadrans; przejazd do centrum miasta zajmie ok. 20 minut. Na razie nie zakończyła się jeszcze budowa linii kolejowej na Lotnisko Chopina, więc uruchomienie połączenia jest planowane na pierwszy kwartał przyszłego roku. Do tego czasu pociągi będą jeździły na innych liniach.

Jak poinformował Walczak, spółka odebrała już 7 z zamówionych 13 pociągów. Sześć już jeździ w barwach SKM, a siódmy wyjedzie na tory w czwartek.