W wakacje doszło do sporych przetasowań w ścisłej czołówce na krajowym rynku motoryzacyjnym. Ford wskoczył na drugie miejsce. Awansowały też Toyota i Volkswagen.
Sierpień nieoczekiwanie zmienił układ sił na rynku motoryzacyjnym. Jak wynika z opublikowanych wczoraj przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego danych o rejestracji nowych aut, Ford wyparł z drugiej pozycji Opla. Po sierpniu to Toyota, a nie Fiat, jest na czwartej pozycji, a Volkswagen z szóstej lokaty wyparł Renault. Reszta miejsc w rankingu bez zmian, a stawce wciąż przewodzi Skoda. Czeska marka sprzedała w naszym kraju 20,9 tys. samochodów.
Jednak to nie Skoda, lecz Ford jest obecnie w centrum zainteresowania ekspertów. A to dlatego, że jeszcze na początku roku nic nie zapowiadało tak dobrych wyników, a Ford walczył o utrzymanie pozycji w drugiej piątce rankingu. Sytuacja zmieniła się wraz z pojawieniem się w salonach nowego modelu Focusa. Od tego czasu amerykańska marka bije rekordy popularności. W sierpniu sprzedaż poszybowała w górę o prawie 20 proc. Wyższymi wzrostami mogą pochwalić się tylko Chevrolet (+43 proc.), Volkswagen (+44 proc.) oraz Mercedes-Benz (+54 proc.)
– Mamy bardzo dobre produkty, prowadzimy rozsądną politykę cenową i dobrze układa nam się współpraca z dilerami – mówi Monika Dobrolubow-Stefaniak z Ford Polska. Eksperci Instytutu Samar dodają, że auta tej marki, w tym głównie nowy Focus, są bardzo dobrze postrzegane szczególnie przez klientów instytucjonalnych. Ford nie może jednak spocząć na laurach, bo uzyskana przewaga nad Oplem nie jest duża. Do końca sierpnia zarejestrowano w naszym kraju dokładnie 14 844 fordy, tylko o 105 więcej niż opli.
– Opel podobnie jak Ford jest liczącym się graczem na rynku flotowym, co obecnie stanowi atut – oceniają eksperci Samaru. Wojciech Drzewiecki, szef Samaru, zwraca uwagę na obserwowany od kilku miesięcy spadek zakupów nowych aut przez klientów indywidualnych. Jeszcze w styczniu kupowali oni niemal 64 proc. aut. Obecnie trafia do nich tylko 43,6 proc. Według Drzewieckiego to efekt ograniczenia akcji kredytowej przez banki. W efekcie w sierpniu 2011 r. zarejestrowano 19,6 tys. nowych samochodów osobowych – o 4,1 proc. mniej niż przed rokiem. Od początku roku sprzedaż jest niższa o 5,5 proc.