Wyniki pierwszego rankingu „Twarze Biznesu” organizowanego przez „DGP” i TVN CNBC to efekt ankiety, która trafiła do 7 tys. przedstawicieli świata biznesu. Statuetki zostały wręczone wczoraj podczas uroczystej gali w trakcie III Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Szefowie największych polskich spółek wskazywali spośród siebie menedżerów, którzy mogą służyć za wzór w środowisku. Zwracali uwagę na pięć aspektów postawy wyróżnianych osób: budowanie wartości, uczciwość, odpowiedzialność, innowacyjność oraz autentyczność.

– Biznesmeni przyznają tę nagrodę tym, których chcieliby naśladować – mówił podczas uroczystości Tomasz Wróblewski, redaktor naczelny „DGP”.

Najcenniejszy laur przypadł Krzysztofowi Olszewskiemu, prezesowi Solaris Bus & Coach.

– Strach mnie obleciał, jak usłyszałem o tej nominacji. Mój wiek wskazuje, że być może już czas na tytuł mentora. Wtedy jednak nie ma już miejsca na błędy. Jestem przerażony – żartował Krzysztof Olszewski.

Mentor polskich biznesmenów 14 lat temu startował bez pieniędzy, na kredyt, a dziś jego solarisy jeżdżą w 22 krajach Europy i m.in. w Dubaju, a jego firma wyprzedza w przetargach takie marki, jak Mercedes, MAN czy Scania.

Olszewski miał silną konkurencję. Do nagrody w dwóch kategoriach: etyka i innowacyjność, nominowanych zostało sześciu prezesów. Oprócz zwycięzców w tym gronie znaleźli się jeszcze Markus Tellenbach z Grupy TVN, Pedro Soares dos Santos z Jeronimo Martins i Krzysztof Pawiński z Grupy Maspex Wadowice.

Polscy menedżerowie w kategorii etyka wskazali na Andrzeja Klesyka, prezesa największego polskiego ubezpieczyciela PZU. Kilka tygodni temu potwierdził swoją silną pozycję, wygrywając konkurs na prezesa zarządu PZU na kolejną kadencję. Zwycięzca plebiscytu „Twarze Biznesu” będzie musiał jeszcze udowodnić swoją wartość i zdolności menedżerskie m.in. w trakcie planowanej restrukturyzacji spółki.

Czym jest etyka w biznesie dla szefa PZU?

– To podstawowy element innej wartości – zaufania. Bez niego obieg gospodarczy nie mógłby istnieć. Nagroda jest tym cenniejsza, że PZU to instytucja, w której zasady etyki nie zawsze były przestrzegane – powiedział na gorąco Andrzej Klesyk ze studia TVN CNBC w Warszawie.

Punktów w plebiscycie Andrzejowi Klesykowi przysporzyła konsekwencja w przeprowadzaniu wielkiej instytucji, jaką jest PZU, przez trudny okres przemian i czynny udział w rozwiązaniu sporu z Eureko.

Wojciech Sobieraj zwyciężył w kategorii innowacyjność za utworzenie na polskim rynku nowej instytucji od podstaw. Były członek zarządu banku BPH w 2008 roku – w samym środku kryzysu na rynkach finansowych – zdecydował się uruchomić Alior Bank, który dzięki innowacyjnemu marketingowi podbił rynek małych i średnich przedsiębiorstw. W tym roku Alior ma zarobić swoje pierwsze sto milionów złotych.

– To nieprawda, że innowacyjność w bankowości skończyła się z wynalezieniem bankomatów – mówił Wojciech Sobieraj. – Serwis, innowacyjne produkty i relacje z klientami to trzy podstawy, na których wyrósł nasz sukces, a jeszcze nie powiedzieliśmy ostatniego słowa – dodał prezes Aliora.

Twarze Biznesu 2011 – Wyróżnienia

INNOWACYJNOŚĆ

Transport: Wojciech Balczun, PKP Cargo

Motoryzacja: Krzysztof Olszewski, Solaris

Media: Markus Tellenbach, Grupa TVN

Leasing: Mieczysław Woźniak, BRE Leasing

IT: Adam Góral, Asseco Poland

Handel: Pedro Soares dos Santos, Jeronimo Martins Dystrybucja

Branża spożywcza: Krzysztof Pawiński, Grupa Maspex Wadowice

Banki: Wojciech Sobieraj, Alior Bank

ETYKA

Ubezpieczenia: Andrzej Klesyk, PZU

Paliwa i chemia: Paweł Olechnowicz, Lotos

Motoryzacja: Krzysztof Olszewski, Solaris

Media: Markus Tellenbach, Grupa TVN

Handel: Pedro Soares dos Santos, Jeronimo Martins

Branża spożywcza: Marek Wojtyna, Żywiec Zdrój

Odzież: Marek Piechocki, LPP