Prognozy sytuacji na rynku reklamy nie są takie złe, jak sądzono – szacują analitycy domu mediowego MPG w raporcie MPG Media Market Scan. Analiza rynku reklamy w Polsce. Najbardziej zyskały telewizje, internet i radio, pozostałe media wciąż traciły.

Szacunki MPG to dobre wiadomości dla nadawców telewizyjnych na czele z Grupą TVN, Grupą Polsat, TVP oraz kanałami tematycznymi. Reklamodawcy zwiększyli swoje budżety na promocję w tym medium o 6,6 proc., do 839 mln zł. Aż o 17,2 proc. więcej firmy przeznaczyły na reklamę w internecie, wydając 190 mln zł. Dużym wzrostem mogą się też pochwalić stacje radiowe, w których reklamodawcy zostawili 125 mln zł, o 10,2 proc. więcej niż przed rokiem.

Jacek Dzięcielak, prezes MPG, który pracuje dla takich klientów, jak Hyundai, Liberty Direct czy Red Bull, tłumaczy wzrosty zwiększeniem przez te media udziałów w rynku mierzonych czasem, jaki poświęcają im konsumenci. – W I kwartale 2011 r. dzienny czas na oglądanie telewizji wydłużył się z 217 do 219 minut. Trend wzrostu oglądalności stacji tematycznych konsekwentnie się utrzymuje. Czas poświęcony na ich oglądanie wydłużył się do 60 minut dziennie, czyli aż o 13 proc. w stosunku do ubiegłego roku – tłumaczy Jacek Dzięcialak.

Dodaje, że podobny trend widać w internecie. I z tego powodu wydatki reklamowe w prasie wciąż były niższe niż przed rokiem, choć wyraźny spadek został zahamowany. Reklamodawcy wydali na promocję w gazetach 322 mln zł, zaledwie 0,3 proc. mniej niż przed rokiem. Pozwala to prasie wciąż utrzymać drugie miejsce wśród segmentów najchętniej wybieranych przez reklamodawców, za internetem i radiem. O 4,1 proc. do 19 mln zł spadły nakłady na kino, a o 5,2 proc., do 115 mln zł – na reklamę zewnętrzną.

Dane MPG są bardziej optymistyczne niż szacunki Zenith Optimedia Polska: analitycy domu mediowego obniżyli prognozę wzrostu polskiego rynku z 6,8 proc. do 5 proc. Tymczasem zdaniem MPG wydatki na reklamę wzrosną w tym roku o 6 proc. Większość reklamodawców zwiększa swoje budżety.

– Pięć spośród siedmiu największych sektorów rynku reklamy odnotowało wzrosty w pierwszym kwartale 2011 r. – przypomina Jacek Dzięcielak.

Zdaniem MPG najszybciej zwiększali swoje wydatki na reklamę operatorzy telekomunikacyjni (o 28 proc.), branża higieny i pielęgnacji (o 20 proc.) i producenci farmaceutyków (o 17 proc.). O 9,6 proc. zmniejszyła swoje nakłady na komunikację branża finansowa. Z kolei o 4,2 proc. mniej wydał na reklamę handel.